Thursday, June 9, 2016

Takaful ada tapi tak cukup

Sumber: NST
Saya tertarik dengan artikel saudara Ariff Shah mengenai artikel "Must Have vs Nice To Have". Beliau ada cerita berkenaan dengan artikel surat khabar NST berkenaan seorang suami sanggup jual koleksi lego "Starwars" semata-mata nak menampung perbelanjaan kos rawatan kanser isterinya. Bukan isterinya tak ada Takaful. Isterinya ada mencarum Takaful, tapi tak cukup. Di sini kita dah nampak yang walaupun ada takaful untuk perubatan, masih boleh mendatangkan kesulitan kalau amaun perlindungan tak cukup. Sebab itulah, saudara Ariff menekankan konsep Personal Financial Health Check (PFHC) untuk semua bakal clientnya sebelum mereka ambil takaful untuk memastikan keperluan takaful perlindungan mencukupi. Daripada PFHC, kita cadangkan berapa nilai pampasan yang cukup untuk tampung hidup selepas disahkan menghidap penyakit kritikal atau kecacatan kekal. Benda ni penting sebab kalau annual medical limit dah habis (biasanya untuk kes sakit kritikal), at least pampasan ada untuk cover mana yang tak cukup.

Menurut LIAM (Persatuan Insurans Hayat Malaysia), 90% daripada rakyat Malaysia miliki Insurans hayat dibawah perlindungan sebenar. Pada tahun 2015, kira-kira 50 peratus (lebih kurang 12.5 juta) daripada penduduk Malaysia mempunyai perlindungan insurans hayat tetapi hampir 90 peratus daripada mereka di bawah perlindungan sebenar, yang bermaksud perlindungan insurans mereka mungkin hanya satu atau dua kali pendapatan tahunan mereka. Apabila sesuatu yang tidak ingini berlaku kepada mereka, wang untuk keluarga mereka mungkin hanya dapat bertahan selama satu atau dua tahun. Sebab itu dicadangkan mempunyai perlindungan Insurans hayat bersamaan 10 kali pendapatan tahunannya (Bersamaan 120 bulan pendapatan).

Kebiasaannya, masalah yang sering saya temui apabila klien inginkan takaful adalah bajet. Sebab itu konsep yang diterapkan Saudara Ariff adalah suatu yang bijak yang mana dari situ kita akan dapat tahu aliran cash flow client. Kita boleh beri cadangan jumlah perlindungan yang boleh 'cover" 10 kali pendapatan tahunannya dan jumlah annual limit yang setimpal dengan kos rawatan terkini. Ini semuanya terpulang dengan keputusan klien samada mahu menerima nya atau sebaliknya. Sebagai perunding takaful, kami hanya memberi nasihat dan cadangan sahaja. Tiada paksaan.

Jika tiada aral melintang, saya akan tulis pasal TLSA suatu konsep "Advanced Takaful" yang boleh dipraktikkan untuk mengelak dari dibawah perlindungan sebenar.

mbk
perunding takaful
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...