Takafulovers

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...

Thursday, June 28, 2012

RISIKO Tak Bayar Insurans & Takaful


Anda berdepan kesempitan kewangan? Apakah pilihan yang ada atau boleh dipertimbangkan supaya anda dapat terus membayar premium? Adakala, sesetengah perkara di luar kawalan kita, terutama ketika ketidaktentuan ekonomi. Apabila ekonomi meleset dan ada hilang kerja, antara perkara pertama yang dikurangkan adalah premium insurans mereka. Adakah tindakan ini bijak?

Apakah akibatnya tidak membayar premium anda dalam tempoh tangguh? Kontrak polisi memperuntukkan ‘Tempoh Tangguh’ (biasanya sehingga 30 hari) yang memberi anda tempoh masa tambahan selepas tarikh genap tempoh bayaran premium. Dalam tempoh ini, anda masih boleh membayar premium dan polisi hayat anda masih berkuat kuasa. Bagaimanapun, jika anda masih tidak membayar premium selepas tempoh itu, bergantung sama ada polisi anda mempunyai nilai tunai mencukupi atau tidak, anda akan menerima makluman daripada penanggung insurans mengenai akibat berikut:

1. Polisi Luput, jika nilai tunai tidak mencukupi (biasanya dalam tahun polisi pertama). Jika ini berlaku, anda tidak lagi menikmati sebarang perlindungan dan menyebabkan anda seisi keluarga terdedah kepada risiko kewangan.
2. Pinjaman Premium Automatik (APL) sudah digunakan menurut polisi hayat supaya polisi anda terus berkuat kuasa jika nilai tunai tidak mencukupi. Bagaimanapun, anda haruslah peka terma dan syarat pilihan itu serta pilihan lain yang ada.

Apakah pilihan yang ada?
Fasal ini dimasukkan dalam polisi insurans hayat anda yang dinamakan fasal Opsyen Tidak Lucut Hak (NFO) yang bermaksud anda dibenarkan berhenti membayar premium dan tidak kehilangan sebarang ekuiti/nilai dalam polisi. Fasal ini dimasukkan untuk melindungi anda sebagai pemegang polisi, jadi jika polisi anda berdepan risiko luput, syarikat insurans dikehendaki memberikan empat pilihan berikut:

1. Memilih Pinjaman Premium Automatik (APL) – jika tiada arahan lanjut.
2. Menukar polisi anda kepada Insurans Berbayar Terkurang (RPU)
3. Menukar polisi anda kepada Insurans Sementara Lanjutan (ETI)
4. Menyerah polisi anda untuk nilai tunainya tetapi anda tiada perlindungan lagi (tidak digalakkan)

Apakah akibatnya membenarkan polisi saya menggunakan Pinjaman Premium Automatik (APL)?
Ini pilihan yang ditetapkan jika anda tidak memilih mana-mana NFO. APL ialah apabila syarikat insurans memberikan pinjaman daripada nilai tunai anda untuk terus membayar polisi anda bagi memastikan terus ‘hidup’. Ini mungkin memberi anda sedikit kelegaan tetapi perlu ingat bahawa pinjaman yang diberikan kepada anda itu dikenakan faedah. Kadar faedahnya ditentukan penanggung insurans (biasanya di antara 6-8 peratus) tetapi boleh berubah dari setahun ke setahun. Walaupun anda boleh terus menikmati perlindungan sepenuhnya daripada semua manfaat polisi semasa anda, manfaat itu akan dikurangkan oleh jumlah atau amaun pinjaman tertunggak berserta semua caj faedah yang dikenakan kemudian jika ia masih tertunggak. Ini akan mengurangkan amaun manfaat kepada ahli keluarga anda dan oleh itu lebih baik jika anda membayar balik pinjaman polisi anda sebaik saja kedudukan kewangan anda mengizinkan.

Apakah kesan menukar polisi anda kepada Insurans Berbayar Terkurang (RPU)?
Ia merujuk tindakan anda melepaskan nilai muka semasa (jumlah asas diinsurankan) polisi dan menggunakan nilai tunai membeli amaun muka lebih rendah tanpa perlu lagi membayar premium masa depan.
Jika anda mengambil pilihan ini:
*Semua rider yang dilampirkan pada polisi asal anda seperti perubatan dan kesihatan, penyakit kritikal, kemalangan diri dan sebagainya akan dibatalkan;
*Anda tidak layak menerima sebarang dividen/bonus yang mungkin diisytiharkan oleh syarikat insurans;
*Anda mungkin dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan jika anda berhasrat untuk menukar polisi kepada terma dan syarat asalnya dan membayar semua premium yang tertunggak;
*Anda mungkin tidak dapat mengembalikan semula atau berbalik kepada pelan insurans hayat anda yang asal.

Apakah akibat menukar polisi anda kepada Insurans Sementara Lanjutan (ETI)?
Ia merujuk keadaan yang mana amaun muka atau jumlah asas diinsuranskan dalam polisi anda tetap sama, tetapi anda menggunakan nilai tunai anda untuk membeli polisi sementara. Tempoh insurans bergantung pada amaun Nilai Tunai yang akan digunakan untuk membeli insurans sementara pada umur tercapai anda berdasarkan tarikh genap tempoh premium yang gagal dibayar. Kesannya sama seperti pilihan RPU.

Apakah akibat menyerah polisi anda untuk nilai tunainya?
Ini jalan terakhir kerana menyebabkan anda kehilangan perlindungan. Amaun yang mungkin anda terima apabila anda menyerah polisi anda sebelum masanya adalah jauh kurang daripada premium yang anda bayar dan seelok-eloknya anda mempertimbangkan tiga pilihan yang dinyatakan di atas.

credit: Artikel dipetik daripada Berita Minggu, Ahad, 30 Oktober 2011.

42 comments:

Najah said...

Assalamualaikum.. Adakah polisi insuran ini sama dengan insuran yang lain? Contoh antara insuran etiqa dan insuran zurich?

akok is a person not a kuih said...

Salam Najah,

Sorry lambat membalas

tidak semestinya. kebanyakan polisi insurans tidak sama dengan insuran yg lain dari segi tuntutan penyakit kritikal, medikal kad, death dan cacat kekal menyeluruh. semuanya adalah berdasarkan terms and condition apply.

Apa yg sama adalah seperti yg diberi panduan oleh BNM seperti tempoh bertenang untuk medikal kad selama 120 hari, free looking period selama 15 hari, health declaration, dan insurans declaration.

moga saya menjawab soklan najah

mbk

Anonymous said...

SALAM SAYA NAK TAHU APAKAH RISIKO SAYA SEKIRANYA SAYA TIDAK MEMBAYAR INSURANS SAYA? ADAKAH IANYA AKAN TERBATAL BEGITU SAHAJA?

akok is a person not a kuih said...

Hi anonymous....June 16, 2016 at 2:11 PM

Terima kasih kerna sudi bertanya,

Risiko tidak membayar insurans:-

1. Insurans akan lapsed dan TIDAK BOLEH BUAT SEBARANG TUNTUTAN sama ada tuntutan kematian, perubatan, penyakit kritikal dan accident

2. Kekurangan cash value (jika melibatkan investment link)

Jika anonymous tak bayar lebih dari setahun, insurans akan lapsed dan luput atau terbatal begitu sahaja.

harap saya menjawab soalan anonymous

cheers
cik puan mbk
0192853910




tlg bantu aku said...

Sy mengambil insurans slma 2 taun bayar rm200 sebulan. Sy perlu buat operation dn insurans cover rm15000 lbh kurg la. 2 bulan kemudian sy hilang kerja dn tak mampu bayar bulanan. Ape tindakan ke atas sy dr pihak insurans ye. Tolong bantu sy

akok is a person not a kuih said...

Salam tlg bantu saya,

Terima kasih kerana sudi baca blog saya,

Soalan: Sy mengambil insurans slma 2 taun bayar rm200 sebulan. Sy perlu buat operation dn insurans cover rm15000 lbh kurg la. 2 bulan kemudian sy hilang kerja dn tak mampu bayar bulanan. Ape tindakan ke atas sy dr pihak insurans ye.

Jawapan: Kebiasaannya polisi akan masih inforced (aktif) selagi saving atau cash value masih ada. Memandangkan pihak tuan/puan ada masalah kewangan saya cadangkan tuan/puan :

1. bayar secara beransur-ansur.. contohnya RM10 setiap bulan sehingga cukup RM200.

atau

2. Bayar 5 bulan sekali atau 6 bulan sekali (ikut setakat encik/puan mampu)

Tujuan cadangan saya ini untuk memastikan polisi tuan/puan inforced (aktif). Pihak takaful/insurans tidak akan mengenakan penalti. Mereka hanya hantar surat untuk pending payment sahaja. Selagi polisi tuan/puan inforced, tuan/puan boleh buat sebarang tuntutan.

harap jawapan saya dapat membantu encik/puan.

mbk
0192853910

salam Ramadhan

arbaayah yahya said...

Sy telah mgambil insurans pd hujung tahun 2013 sbyk rm180 sebulan...pd ogos 2015 sy telah berhenti kerja dan tidak mmdpt mbuat byran sehingga ke hari ini...namun sy berniat utk mnyambungnya semula pd masa terdekat..soalan sy..
1.bolehkah sy mnyambung semula kontrak yg sy tgglkan dgn byran terdahulu..(rm180)
2.sekiranya sy perlu membyr jumlah yg tertngguh,bolehkah sy mmbayar melalui agen yg lain?
3.payment sy sblum ini melalui potongan gaji melalui bank...adakah pihak prudential masih trus mgambil dr akaun sy selepas lama tdk aktif..

Itu shja...sy harap cik puan mbk dpt mnjwb kemusyikalan sy..

akok is a person not a kuih said...

Soalan: 1. -bolehkah sy mnyambung kontrak tersbut dgn kdr byran yg sma sblum ini.
Jawapan: Ya, mizz boleh sambung kontrak yg sedia ada akan tetapi saya tak jamin mizz boleh bayar caruman bulanan dengan kadar sebelum ini. Kebiasaanya, jika polisi sudah tak aktif dekat 1 tahun , pihak takaful akan review balik. Sama ada kadar bulanan dibayar sebelum ini atau ada kenaikan itu terpulang pada cara pihak Takaful review. Pihak Takaful akan review risiko pekerjaan yang baru dan umur sekarang. Jika semua sudah OK, Medikal kad Mizz akan ada tempoh bertenang selama 120 hari. Terms and conditions akan kembali pada asal (seperti memula polisi diluluskan).

Soalan 2: jika boleh....byran yg tertggk sblum ini...bolehkah dibyar melalui agen yg lain.. kerna sy sdahpn berpndah...
Jawapan: Boleh minta tolong ejen lain yang bayarkan. Kalau ada cawangan insurans prudential yang berdekatan, better kita pi sendirik. Senang sikit kalau ada info yg mizz nak tahu.

Soalan 3: adakah potongan melalui bank..masih berjalan skiranya akaun bank yg digunakn kmbali aktif...
Jawapan: Ya.. Mizz kena inform pihak bank untuk stop buat perkhidmatan bank antara bank dan prudential.

Amin Zulkifli said...

Salam. Saya dah 4bulan amik insurans prudential bsn. Tapi utk bulan ni, saya kehilangan kerja atas personal.
Potongan auto debit dr maybank.

Apa effect klau sy gagal bayar utk bulan ni, (ogos)tapi saya lunaskan pada bulan hadapan(sept)? Saya lunaskan byran ogos + sept dalam akhir bulan sept?
Saya amik prudential bsn blanan 160.

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam,

Tiada efect jika encik bayar bulan sept untuk bayaran bulan ogos dan sept. Jika encik x dapat bayar 3 bulan berturut-turut baru ada effect yaitu lapse. Tiada masalah encik bayar akhir bulan sept utk bulan ogos dan sept. Akan tetapi encik akan dapat surat cinta dari pihak prubsn takaful utk pembayaran bulan ogos. Encik bole buat bayaran direct ke kaunter atau melalui internet banking cimb cliks dan maybank2u. Bayaran akhir bulan sept terus bayar RM320.00.

Harap saya menjawab soklan encik. Moga urusan encik dipermudahkan. Amin.

regards
mbk
0192853910

intan sofie said...

salam..jika saya hendak batalkan polisi insuran atas sebab2 tertentu,,adakah sya dpt balik bayaran yg sebelum ni sya buat?

akok is a person not a kuih said...

salam intan.

Depends. Jika Intan sudah mencarum lebih dari 6 tahun, kemungkinan akan dapat, tapi bukan duit yg kita bayar tiap2 bulan. kita akan dapat cash value (saving) dalam insurans/takaful (jenis investment link).

Jika less than 6 years chances untuk dapat duit cash value tue cukup rendah. Tgk jugak duit caruman bulanan tinggi atau x. nak lebih selamat better call customer service syarikat takaful/insurans tue. Dierorg boleh mention berapa cash value yg Intan bakal dapat.

cheers

mbk

grace said...

Selamat petang. Jika sy tidak membuat pembayaran untuk 1 tahun adakah polisi terbatal dengan sendirinya?

grace said...

Selamat petang. Jika sy tidak membuat pembayaran untuk 1 tahun adakah polisi terbatal dengan sendirinya?

akok is a person not a kuih said...

Selamat petang grace.

Terima kasih kerna sudi bertanya.....

Depends. Tgk keadaan polisi itu juga:-

1. Jika baru mengambil polisi baru LESS than 6 months, dan tidak membuat pembayaran selama setahun, YA polisi itu akan terbatal dengan sendirinya

2. Jika sudah mencarum polisi insurans lebih dari satu tahun, dan kemudian selepas setahun tidak membuat pembayaran polisi, polisi tersebut kemungkinan masih inforce atau aktif (tidak terbatal). Jika demikian, grace masih berpeluang untuk buat sebarang tuntutan

Jawapan 1 dan 2 itu tertakluk dengan Insurans berbentuk Investment Link yaitu yg provide cash value.

Jika polisi anda berbentuk term insurans (cth seperti insurans motor) tidak offer cash value, YA , polisi akan terbatal sendiri jika 1 tahun TIDAK buat sebarang pembayaran

moga saya menjawab soalan grace

mbk
cheers
0192853910

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Jeanelle said...

Selamat malam . Saya telah tidak membuat pembayaran selamat 1 tahun lebih atas sebab2 tertentu . Adakah polisi tersebut terbatal sendiri ? saya dulu pilih medical health card .Pembayar pertama dulu melalui potongan gaji melalui bank , saya cuma melakukan 2 bayaran sahaja , selepas itu saya tidak melakukan pembayaran sehingga hari ini.

Jeanelle said...

Selamat malam . Saya telah tidak membuat pembayaran selamat 1 tahun lebih atas sebab2 tertentu . Adakah polisi tersebut terbatal sendiri ? saya dulu pilih medical health card .Pembayar pertama dulu melalui potongan gaji melalui bank , saya cuma melakukan 2 bayaran sahaja , selepas itu saya tidak melakukan pembayaran sehingga hari ini.

akok is a person not a kuih said...

Hi Jeanelle,

Terima kasih sudi bertanyakan soalan,

Jika tidak membuat pembayaran selama 1 tahun (memandangkan saudari buat pembayaran sebanyak 2 kali sahaja),polisi akan terbatal dengan sendiri.

Harap saya menjawab persoalan saudari

cheers

mbk
0192853910

fatihah ali said...

Saya membuat insurans dengan kontrak 3 tahun... tahun pertama dan kedua saya membuat bayaran.. tetapi tahun ketiga(tahun last) saya tidak membuat bayaran.. adakah insurans akan terbatal... saya hendak batalkan atas sebab saya ada masalah yang tidak dapat dielakkan.. adakah ada effect jika saya tidak membuat bayaran...

akok is a person not a kuih said...

Salam Fatihah,

Terima kasih kerna sudi bertanya,

Kebiasaanya apabila tak buat pembayaran selama satu tahun , policy akan lapse dan ia akan terbatal dengan sendiri. Akan tetapi, itu hanya terjadi jika pembayaran dibuat kurang dari setahun. memandangkan Fatihah sudah membuat bayaran selama 2 tahun, kemungkinan polisi fatihah masih inforce. Untuk selamat, saya sarankan Fatihah untuk call syarikat Takaful/Insurans yg fatihah ambik. Mohon untuk termination polisi. sekurang2nya, ada hitam putih pembatalan polisi. Jika polisi fatihah berunsurkan investment, kemungkinan ada sedikit cash value yg mungkin fatihah dapat. Tiada kesan jika fatihah tidak membuat sebarang bayaran. Lebih molek dan elok, fatihah call untuk termination polisi.

Moga saya menjawab soalan fatihah.

mbk
0192853910

Muliadi Yakop said...

sy ada 8bln tertunggak byr insurans atas sbb mslsh tertentu.
1.sy nk ttp tp xtau nk ttp mcm mana.. agen pun xjmpa sdh.. blh ka bagi no telefon prubsn utk terminate
2.dan bila dah ttp perlu ke byr tggakan 8 bln tu?

Unknown said...

Hi saya pernah terlanggan insuran takaful melalui panggilan telefon dan saya di beritahu oleh agen tersebut menerusi telefon t&c sy akan d pos dalam masa kurg dua minggu ke alamat sy...tpi masalahnya t&c tu langsung x smpai sehingga lah skrg. .ada lebih kurg 5 bulan telah berlalu...tapi baru2 ni tiba2 pihak takaful telah membuat pemotongan autodebit di akaun bank sy & sy telah menghubungi pihak bank untuk menyekat pemotongan dari pihak takaful disebabkan sy langsung blum menerima t&c. Jd sy nk tnya apakah status sy? Asa betul tindakan sy? Dan jika akaun sy aktif bagaimana nk terminate?

akok is a person not a kuih said...

Hi unknown,

Terima kasih sudi bertanyakan soalan.

1. Tindakan tuan/puan adalah betul kerana tuan/puan tak dapat lagi buku polisi. Dan agak sukar bagi pihak tuan/puan untuk tahu perlindungan yang cover.

2. Jika unknown nak terminate, mohon tulis surat termination dan fax atau email ke Syarikat takaful tersebut. Dan buat regular follow up.

3. Agak sukar saya nak tahu status unknown. Pihak tuan/puan kena telefon sendiri syarikat takaful yg unknown mohon.

Nasihat saya, JANGAN MEMOHON INSURANS/TAKAFUL MELALUI TELEFON. AGAK MERBAHAYA DAN BERISIKO.


Moga saya menjawab soalan unknown.

mbk

Wanie Mahir said...

Salam.. Saya ada ambil insurans sejak tahun 2009 dgn harga rm150/sebulan. Pada tahun 2015 saya tak dapat nak bayar sebab masalah kewangan.. Soalan sy,
1)Kalau sy berhasrat nak continue lagi insurans sy, perlu ke sy membayar semua tunggakan dari tahun 2015?
2)Kalau nak terminate, still ada cash value ke?

Terima kasih.

Zarma Azmi said...

salam sis
sy ada amek insurans ni june2015 tp start oktober2016 ada tertunggak smpy skrg sbb mslh kewangan.so skrg insurans tu dh terbatal?kalau sy nk stop bt sementara ni then nk continue balik boleh ke tak?kena setel kn tunggakan ke mcm mne?
tq

akok is a person not a kuih said...

Assalamualaikum Wanie Mahir,

Terima kasih kerna sudi bertanyakan berkenaan dengan Takaful dan sudi baca blog saya,

)Kalau sy berhasrat nak continue lagi insurans sy, perlu ke sy membayar semua tunggakan dari tahun 2015?

Jawapan: Boleh saya tahu berapa lama sudah Puan tak bayar Polisi? Tak perlu bayar tunggakan. Ini kerana dari apa yg saya lihat, puan start mencarum sejak 2009. sudah lama tuh. Kiranya saving puan boleh support akaun perlindungan puan.

2)Kalau nak terminate, still ada cash value ke?

Jawapan: Masih ada cash value. Tapi saya tak pasti berapa. Puan kenal call pihak Takafuk untuk tahu berapa jumlah cash value yg sebenar. Nasihat saya, tak perlu surrender atau terminate. Ambik cash value yg ada (dgn cara withdraw) then bayar polisi Takaful yg sedia ada. Dengan cara ini dapat inforce Takaful puan.

Maaf lambat saya menjawab soalan puan.

mbk
0192853910

Terima kasih.

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumusalam ,

Soalan:
sy ada amek insurans ni june2015 tp start oktober 2016 ada tertunggak smpy skrg sbb mslh kewangan.so skrg insurans tu dh terbatal?kalau sy nk stop bt sementara ni then nk continue balik boleh ke tak?kena setel kn tunggakan ke mcm mne?

Jawapan:
Insurans saudara belum batal tapi hanya lapsed (x aktif) buat masa sekarang. Kiranya x boleh buat sebarang tuntutan. Kalau nak inforce atau aktif balik kena buat monthly contrbution dan selepas itu just continue bayar. x perlu bayar yg tertunggak. apa yg penting polisi inforce.

Insurans yg batal nie jika pembayaran tak dibuat lepbih dari setahun.

Setengah ejen nasihatkan abaikan saja polisi yang dah lapsed kerna polisi akan terbatal dengan sendiri jika tiada pembayaran dibuat lebih dari setahun. Kalau nak stop boleh, kena pi kaunter kata nak terminate tue saja. better ada black n white.Tak perlu bayar tunggakan.

moga saya menjawab soalan saudara

mbk
0192853910

Mohd Fauzi Mohd Jamil said...

Hi cik puan MBK,

Sy aisyah , nak bertanya, semua jawapan yg di terangkan oleh cik puan MBK sy dah jelas...di mana perlu sy membuat pembyran caruman untuk ETiqa Takaful..Selain di kaunter Etiqa...

Terima kasih

akok is a person not a kuih said...

Assalamualaikum Aisyah,

Cik Aisyah boleh merujuk atau membuat pembayaran caruman di Cawangan Maybank yang berdekatan. Etiqa dimiliki oleh Maybank.

cheers

mbk
0192853910

Imer said...

Assalamualaikum,

Sy ada ambil takaful prubsn sejak 2014 tetapi telah tertunggak sejak bulan Dec 2016 (4 bulan) disebabkan masalah proses pembayaran (auto-debit) + communication break down dgn agen. Saya telah telefon prubsn dan polisi masih inforce kerana saving yg ada. Saya bercadang utk menukar agen dan menaikkan had medical card & ada mempertimbangkan untuk ambil polisi dari syarikat lain (hibah dan had tahunan kad lebih tinggi).

Soalan:
1. Sekiranya saya ingin terminate, adakah terdapat apa-apa kesan jika saya membiarkan sahaja tanpa melakukan apa-apa pembayaran sehingga polisi terbatal? Adakah saya akan disenarai hitam dalam ccris atau dalam sistem prubsn?

2. Bolehkah terminate melalui phone call?

Terima kasih
Imer

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumusalam Imer,

Terima kasih sudi baca blog saya.

1. Jika Imer ingin terminate polisi, saya sarankan better terminate cara baik. Saya tak galakkan biarkan saja tanpa melakukan apa-apa. Walaupun perkara ini tidak akan disenarai hitam dalam CCRIS atau Sistem PruBSN, data diri kita yang ada polisi ini akan disimpan oleh sistem PruBSN Takaful dan sistem BNM. Jika Imer nak ambil polisi dengan syarikat lain pun tak akan ada apa-apa kesan yang akan berlaku pada Imer.

2. TAK BOLEH TERMINATE POLISI MELALUI PHONE CALL. Saya sarankan Imer pi kaunter prudential assurance sdn bhd atau kaunter Prubsn Takaful yang berhampiran. Terus pi kaunter nak terminate dan pihak kaunter akan terus uruskan.

3. Imer boleh ganti ejen lain dan menaikkan had medikal kad. Itu lebih baik. Jika ambil polisi yang lain, monthly contribution dengan benefits yg akan dapat takkan sama dengan apa yg kita dapat seperti tahun 2014.

moga saya menjawab soalan Imer

cheers

mbk
0192853910

Anonymous said...

assalam, saya nak bertanya. saya ada masuk takaful plan medical card sahaja (bukan prubsn). byrn rm180/month. saya bercdg utk tukar plan dan membiarkan byrn takaful tertunggak 3 bulan.saya berbuat begitu sebab berfikir kalau lapse bolehla saya tukar plan lepas lapse. kemudian ejen bgtau saya takaful dah lapse. katanya kalau nak tukar plan x boleh tp kalau nak tambah plan sahaja boleh.

soalan saya :

1. adakah saya perlu bayar jumlah tertunggak untuk aktifkan balik takaful saya (rm180 x 3bulan) ? atau memadai bayar satu bulan caruman dan continue bulan berikutnya spt biasa?

2. benarkah saya tak boleh tukar plan tetapi hya boleh tambah plan?

terima kasih atas bantuan.

lilyseroja said...

Hi assalamualaikum
Saya nak tanya, kalau insurans kemalangan yang maybank selalu buat by call tu, (rm37) kalau dah auto terminate sebab tak ada baki dalam account, boleh ke dapat balik duit tu? Bayar dah lebih setahun.

Terima kasih ��

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam lilyseroja,

Terima kasih sudi baca blog saya dan bertanya.

Kalau dah auto terminate dan telah buat pembayaran selama setahun, duit yang telah dibayar tak dapat dikembalikan. Insurans kemalangan jenis term insurans (insurans bertempoh). Once dah bayar duit tue tak akan dikembalikan dan jika tiada claim pun selama setahun, duit tue kira burn macam tue sahaja. Kerna insurans nie bukan jenis investment.Kalau investment at least dapt sedikit atau tak dapat apa2. (depends pada ekonomi semasa).

moga saya menjawab soalan cik lilyseroja.

Anonymous said...

Assalamualaikum..Puan MBK..
Saya,ada masuk insurans etiqa di maybank(tolak pada gaji).sekarang saya,tidak bekerja dan dah berapa bulan tidak membuat bayaran...
-adakah insurans etiqa di maybank,auto terminate??
-atau bila saya buat simpanan,akan tolak semula???

Elyabdullah said...

Salam..sy nak tnye..sy dah "ter" setuju dgn insurans sun life malaysia pd tahun 2015..dan sekarang pihak sun life malaysia bru maklumkan yg sijil polisi sy bru dululuskan pd 24.08.17 sbnyak RM780.00. Tetapi spnjang tempoh 2 tahun ni sy mmg x pernah buat bayaran..tambahan acc bank yag sy setuju untk buat pemotongan sudah tidak valid lg..adakah sy akan dikenakan dengan sebarang tindakan perundangan??

akok is a person not a kuih said...

Wa'alaikumussalam Anonymous 25.08.17, 3.20 am

Untuk insurans etiqa:

1. Adakah insurans etiqa jenis investment link? Jika ya, kalau auto terminate akan ambik masa setahun. Buat masa nie polisi tuan/ puan hanya lapsed. Yaitu tak aktive dan x boleh buat claim. Nak inforce balik kena buat bayaran. Jika polisi etiqa bukan jenis investment link, ya.. Polisi etiqa akan auto terminta. Apapun, saya sarankan anonymous call pihak customer service utk hitam dan putih berkenaan dengan status polisi itu

2. Buat simpanan macam mana tuh? Adakah anonymous maksudkan akaun simpanan atau akaun semasa? Jika anonymous malsudkan simpanan di takaful/insurans .. Dan jenis investment link, ya.. Jika anonymous tak bayar akan ditolah melalui simpanan insurans/takaful itu

Harap penjelasan saya ini memberi pencerahan buat tuan.

akok is a person not a kuih said...

Wa'alaikumussalam Elyabdullah,

Maafkan saya lambat membalas soalan Ely,

Tiada tindakan perundangan akan dikenakan atau penalti. Saya sarankan ely inform pihak sunlife untuk sebarang termination atau jika ely nak teruskan pemotongan insurans itu pun ely kena inform pihak sunlife. At least ada valid agreement dan action.

Moga saya menjawab soalan elyabdullah.

Suhana Rahmat said...
This comment has been removed by the author.
Hana Rahmat said...

Hi assalamualaikum
Sy ada buat medical card with prubsn pd april 2012. Sy start tertunggak dari aug 2016 until sekarang. Tapi sy check still inforce. Sy nk tanya untuk sy maintain active, perlu tak sy bayar utk yg tertunggak? Terima kasih

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam Hana,

Saya nasihatkan kalau nak terus aktif dan inforce at least bayar 6 bulan yang tertunggak dan teruskan bayaran tanpa ada tertunggak. Jika Hana kemampuan, bayarlah semua yg tertunggak. Jika ia agak berat untuk bayar, bayarlah 6 bulan tunggakan terlebih dahulu. Barulah Hana maintan aktif. Jika tak bayar langsung n dibiarkan begitu, walaupun inforce, saya takut medikal kad tak cover dah..

moga saya menjwab persoalan Hana.

mbk
cheers
0192853910