Takafulovers

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...

Wednesday, September 29, 2010

www.insuranceinfo.com.my

Assalamualaikum dam salam 1 Malaysia,

Di waktu pagi yang hening, damai dan indah diikuti angin sepoi sepoi bahasa, aku menaiki kereta kembara DVVT meluncur laju ke arah Damansara....Sampai saja ke destinasi, aku terus masuk ke Prudential kios dan menunggu giliran untuk membuat pembayaran insurans premium... Sambil melihat sekeliling bilik yang agak sempit itu, aku terpandang beberapa buku kecil yang berwarna kelabu dan perang. Aku terus mengambil dan membaca nya, aku terus tersenyum dan berbisik dalam hati "This is it".. Info yang aku cari selama ini.... Apaka buku kecil itu? Jeng... jeng...jeng...jeng.....buku kecil ini amat berguna kepada sesiapa yang ingin maklumat atau info mengenai insurans sama ada insurans konvensional atau Takaful.. Sesiapa yang berminat, bolehlah melayari ke http://www.insuranceinfo.com.my/. Apa yang korang nak tahu pasal insurans semua nya diterangkan dalam web site. Siap ada memberi panduan penting apabila membeli insurans, tempat aduan insurans kalau korang rasa tertipu atau ditipu dan macam macam ader....... Maka layarilah http://www.insuranceinfo.com.my/ untuk maklumat lanjut.

Siapalak aku ini? Aku hanyalah seorang penjual insurans... sob sob sob

mardiyah79@gmail.com: 019-2853910

Tuesday, September 28, 2010

Malas punca kegagalan

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia,

Kabare? Waras... Aku sihat jer... Seperti biasa di waktu pagi yang indah permai ini, aku surf internet dan terus ke web site suratkhabar kegemaran aku http://www.kosmo.com.my/. Surf punyer surf aku terjumpa satu artikel yang terbbbbbbbbbbbaaaaaaaaaaaaaiiiiiiikkkkkkkkkkkk dari ladang ternakan cik minah nie... Bila terbaca, rasa terkena batang hidung.. Yerlahhhh kita baru rajin update blog nie... dah lah kelmarin dah ader sikap malaz nie...So... sama-samalah kita bermunasabah diri sendiri dan tanamkan sikap rajin dan berusaha.. Saya menasihati diri sendiri dan kalian semua agar jangan putus asa.. dan bertawakallah kepada-Nya....Orang yang berjaya itu adalah orang yang berusaha... Insya-Allah......


Senang nak Gagal, Susah nak Senang: Gambar Hiasan
DALAM menempuh hidup yang serba mencabar, tidak dinafikan ada segelintir daripada kita yang akan ketinggalan.

Terdapat pelbagai faktor yang mendorong kepada kegagalan. Antaranya tidak mempunyai tujuan hidup, kurangnya keyakinan, tidak berdisiplin dan tidak berani mengambil risiko.

Namun, faktor utama mungkin boleh dikaitkan dengan sifat malas. Perasaan itu wujud seiring dengan keengganan kita melakukan sesuatu tugas dan suka menunda kerja. Seterusnya, melarikan diri daripada kewajipan.

Implikasi yang diberikan oleh perasaan ini amat kuat. Apabila satu perasaan itu terdetik di hati secara langsungnya akan mempengaruhi fikiran dan fizikal kita. Keadaan ini akan menjadi teruk sekiranya rasa tersebut dilayan dalam jangka masa yang lama. Pengaruhnya amat kuat dalam memberi impak kepada kejayaan seseorang.

Keselesaan kita berada dalam sesuatu lingkungan atau zon membuatkan sukar untuk kita keluar melakukan perubahan. Seharusnya kita harus membuka mata dan melihat kerana motivasi itu ada di mana-mana sahaja.

Lihatlah pada kerajinan yang ditunjukkan oleh seorang pengutip sampah dan pemandu bas. Mereka sanggup melakukan kerja bertahap rendah kerana sudah tiada pilihan untuk melakukan tugas yang bertaraf hebat. Bukankah mereka lebih baik daripada golongan malas yang menunggu bulan jatuh ke riba?

Sehubungan itu, seorang individu yang masih dibuai perasaan malas harus mengaplikasikan faktor persekitaran mereka sebagai penyuntik motivasi.

Mungkin panduan yang disenaraikan ini mampu digunakan oleh remaja dan pekerja untuk terus menongkah arus perdana yang semakin sengit persaingannya.
1. Menetapkan tujuan: Orang malas tidak memiliki motivasi untuk berkembang ke arah kehidupan yang lebih baik. Ini membuatkan mereka tidak mempunyai tujuan atau matlamat hidup yang nyata dan jelas. Keadaan ini hanya mengakibatkan kehidupan mereka terumbang-ambing dan menjadi pasif, seterusnya cenderung menyerahkannya kepada nasib.

Dengan itu, kehidupan yang kita dijalani akan berasa bosan. Jika diamati, tujuan hidup ini mampu menyentuh emosi dan mencetuskan perasaan untuk berbuat sesuatu. Secara tidak langsung mendorong dan membakar semangat manusia agar berjaya. Setiap manusia yang diciptakan itu adalah unik sama ada dalam aspek minat, kecenderungan, kebolehan, cara berfikir dan bertindak.

Sehubungan itu, tetapkan apa tujuan hidup anda dan mulakan langkah yang berani.

2. Berani hadapi ketakutan: Orang yang malas juga boleh dikaitkan dengan mereka yang takut menghadapi kegagalan. Ia disebabkan mereka berasa malu dan kurang keyakinan untuk mendepani masalah yang dihadapinya.

Berani menghadapi risiko untuk meraih kejayaan dalam hidup adalah penting bagi setiap individu. Setiap perjuangan perlu disertai dengan risiko.

Di saat anda dihantui perasaan cemas dan takut, seharusnya jangan melarikan diri tetapi menghadapi dengan tenang kerana kejayaannya mampu membangkitkan keyakinan diri. Gunakan masa silam kita sebagai guru paling berguna untuk mengubah kehidupan. Kata orang, alah bisa tegal biasa.


3. Meningkatkan kemampuan diri: Untuk terus memangkin kejayaan seharusnya kita perlu terus berlatih dan berusaha meningkatkan kemampuan diri. Berada dalam keadaan yang sama hanya mengakibatkan produktiviti dan motivasi untuk berjaya semakin berkurang.

Belajar adalah kunci untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran. Sekiranya kita terus tekun, secara langsung kemampuan kita juga akan meningkat. Semangat ketekunan itu boleh terus membara jika anda menyemat dalam fikiran dengan kata-kata 'saya ingin dan mahukan perkara tersebut'.

Contohnya, jika kita ingin menjadi perunding cara, maka fokuskan kelakuan kita ke arah tersebut dengan mengasah kemampuan, mendiagnosis masalah, mencari penyebab, menganalisis, menyediakan jalan penyelesaian dan memperbaiki kemampuan berkomunikasi.

4. Disiplin diri: Disiplin melatih seseorang mengawal kelakuan mereka untuk berjaya. Ia menggabungkan sikap sabar, berorientasi matlamat dan tanggungjawab dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Perkara yang perlu ada dalam pemikiran seseorang dalam mencapai tahap disiplin yang tinggi adalah kekuatan dalam melawan segala dugaan.

Golongan berdisiplin adalah mereka yang menghormati janji dan komitmen yang telah dibuat dalam diri mereka. Sikap begini secara langsung membina semangat kemahuan yang tinggi, pergorbanan, tumpuan, sikap terbuka dan mencabar minda mereka untuk mencapai apa yang diingini.

5. Lingkungan positif: Jika perasaan malas mulai muncul dalam diri anda, jangan terus berdiam diri. Langkah terbaik dalam menghilangkan perasaan tersebut adalah dengan menghampiri orang yang sedang tekun dan bersemangat melakukan sesuatu.

Dekati mereka yang sedang bekerja keras dalam merealisasikan impian mereka. Berada dalam lingkungan golongan yang mempunyai arah hidup, optimis dan motivasi diri secara tidak langsung akan menginspirasi dan menimbulkan semangat yang membuak-buak untuk terus berada dalam landasan yang betul.

Dipetik dari KOSMO, GENK, 29/06/2010

Monday, September 27, 2010

Salam Monday blues...........

Salam semua,

Huarrrrrghhhhhhhhhhh... malaznyer nak bangun walaupun tak sesibuk maner pun.....dah set dalam minda.. kalau datangnyer hari Isnin, mesti rasa malaz nyer... Hari nie nak teman makcik n pakcik pergi IJN buat check up.......Bercakap pasal chek up nie... terpikir lah jugak.. pasal pakcik aku nie buat peacemaker..nasib baik pencen gomen..kalau kerja private yang dah pencen tanpa ambil insurans, kes naya jugak tue...nak tunggu panggilan hospital kerajaan lambat lah dek non.....Bila dapat tempat di hospital kerajaan, penyakit lain pulak yang datang.....Jadi, kes-kes macam nie banyak benar dah yang berlaku... Kesian kan....teringat quote madu tiga lakonan allahyarham Tan Sri P.Ramlee.....semasa beliau auta isteri pertama dan kedua....masa bab beliau berlakon mendapat kemalangan.. bila isteri-isterinya tanya pada pembantu suaminya, apa yang dia jawab  kasihan... sikit-sikit kasihan... kasihan....kasihan.......... tue yang diulang-ulangnya... Jadi, janganlah kita jadi orang yang sakit dan kasihan... Insurans tak der... duit simpanan dah habis... penyakit yang tak diundang dah masuk dalam badan.....nak buat cam mana tue??????? Beringatlah sebelum musibah datang.... Sediakan payung sebelum hujan....

Siapalah aku nie? Aku hanyalah seorang penjual insurans.....sob.. sob..

Mardiyah79@gmail.com: 019-2853910

Friday, September 24, 2010

Warghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Salam sejahtera buat semua...

Pejam celik pejam celik... dah raya... lagi tiga bulan lagi nak masuk tahun baru... cepat nya masa berjalan terlalu pantas... dan bila kita tengok blog kita nie tak sepantas masa yang berlalu.. dok lagu tue jugak... warghhhhhhhhhhhhh... sedih kak....memandangkan kekangan masa yang senantiasa mengengkang aku ini...sob sob.. baru hari nie aku dapat menaip semula....warghhhhhhhhh.. sedih sungguh..... akan senantiasa diupdatekan.. banyak benda aku nak buat......mintak mintak tahun nie and tahun depan dilimpahi rezeki.. Amin.... Aku rasa tak terlambat nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR N BATIN... ERRRRGGGGG aku rasa ucapan aku nie tak basi lagi kan? Yerlah raya kan sepurnama lamaernya.... chow

Siapa aku ini? Aku hanyalah seorang penjual insurans..... Sob sob...

mardiyah79@gmail.com  019-2853910