Thursday, June 16, 2016

Hampir tiada bangsa Yahudi miskin di dunia ini. Apa rahsianya?

ORANG YAHUDI TAK AKAN TINGGALKAN WARIS MEREKA DALAM KEADAN KEMISKINAN YANG MANA MEREKA INSURANS KAN 1 JUTA USD KEPADA WARIS UNTUK KELANGSUNGAN HIDUP. INILAH INCOME REPLACEMENT.

Mereka amat bencikan kemiskinan, walaupun jumlah populasi Yahudi tidaklah ramai, tetapi mereka berjaya menguasai ekonomi di USA dan juga dunia.

Dari hasil perbualan saya dengan seorang pemilik kedai barangan elektrik berbangsa Yahudi di Manhattan NYC, dia mengatakan ada dua benda penting yang kebanyakkan orang yahudi buat untuk menjamin masa depan keluarga serta kaumnya :

1- Bisnes (boleh di warisi)
2- Insuran untuk waris

Katanya lagi, insuran sangat penting, kami tak akan tinggalkan waris dalam keadaan susah tanpa tali bergantung, paling rendah plan insuran yang diambil berjumlah 1 juta dolar. Sebab itu hampir tiada kaum kami yang miskin.

Saya sangat teruja, hebat perancangan mereka, sedangkan kita kaum muslim yang ramai jumlahnya tak dapat menguasai ekonomi dunia! Di luar sana juga masih ramai yang berkira-kira untuk membeli insuran perlindungan keluarga, kalau kereta kita sanggup insuran kan beribu ringgit, takkan untuk perlindungan keluarga tak sanggup belanja rm150 sebulan?

Saya bukan agen insuran mahupun takaful, tetapi saya tidak suka bila ada orang mempertikaikan kenapa perlu beli insuran dan menganggap insuran suatu pembaziran.

Bagi saya apa yang kaum Yahudi buat adalah yang terbaik, perancangannya sangat tersusun. Mereka hidup bermuafakat bangunkan bisnes. Kita jauh sekali untuk bermuafakat, jual goreng pisang pun sampai sihir menyihir. Aduh!

Walaupun mereka bangsa yahudi, Tapi tak salahkan untuk kita ambil yang positif?

credit: FB Zaid Traveller

Nota: Jika kaum yahudi boleh, takkan kita yang ramai ni tak boleh. Think positive.

cik puan mbk
perunding takaful
0192853910
akupenjualinsurans.blogspot.com

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...