Tuesday, April 14, 2015

#KHAIDIRZAKARIA: Contoh Senarai Soalan Wasiat

 Nota Perbincangan. Contoh Senarai Soalan/Rejections/Objections



Senarai soalan yang sering ditanya.. Sesuatu yang menarik untuk dibaca. Moga blog yang seterusnya memberi jawapan yang sudah lama saya cari jawapannya. Blog ini sesuai untuk kalian menjawab persoalan mengenai hibah, faraid dan wasiat. Kalau ada sebarang pertanyaan, bolehlah ajukan pada tuan tanah ini.

1. 'Bukan kata dengan ada Wasiat semua urusan pengagihan mudah' 

2. 'Samaada memiliki Wasiat atau tiada Wasiat, masih memerlukan Mahkahmah Tinggi untuk mengeluarkan Surat Kuasa'

3. 'So, kenapa perlu saya menyediakan Wasiat?'

4. 'Kalau pergi Mahkahmah Tinggi saya perlu Lawyer/Peguam untuk dapatkan Probet? (Praticing Sivil & Sharie Lawyer) 'Buat sendiri tak boleh ke?'

5. 'Dimana nak dapatkan Sijil Faraid? Dapatkan di Mahkahmah Tinggi atau Mahkahmah Shariah?

6. 'Penting ke Sijil Faraid ni?'

7. 'Saya dah bagi harta seperti rumah, tanah, KWSP, takaful saya pada anak2, isteri secara verbal/lisan. Tak boleh ke?' 

8. 'Wasiat tu haram!' 

9. 'Bukankah Islam hanya membenarkan kita berwasiat 1/3 sahaja? Bolehkah saya wasiatkan kepada waris saya? 


(Hanya memetik beberapa soalan diblog KHAIDIRZAKARIA. Sesiapa yang berminat boleh layari ke blog ini #KHAIDIRZAKARIA: Contoh Senarai Soalan Wasiat: Tuan tanah nie seorang Trustee berkenaan wasiat (Estate Planning)


sekian :)

cheers

mbk
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...