Thursday, April 23, 2015

Edisi KISAH BENAR Takaful: " Takaful menanggung kos rawatan saya"

KISAH 1 : Kepala ada ketulan darah beku akibat kemalangan

Nak berkongsi satu kisah benar..minggu lepas abang kepada seorang kawan saya terlibat dalam satu kemalangan..dia di bawa ke salah sebuah hospital di sungai buloh..ini satu kes kecemasan tetapi proses untuk di masukan ke wad ambil masa berjam2..keluarga begitu kecewa dengan perkhidmatan yang di berikan..selepas beberapa hari berada di wad keadaan pesakit semakin tenat tetapi hospital itu tidak mengambil tindakan yang sewajarnya,,keluarga pesakit itu mengambil keputusan supaya pesakit itu di bawa ke SJMC setiba nya di SJMC pemeriksaan terus di jalankan dan di dapati terdapat satu ketulan darah beku di kepala,,dan pembedahan terus di lakukan...walaubagaimanapun pembedahan tersebut menelan kos RM 10,000 dan pesakit tidak mempunyai takaful perubatan nasib baik lah syarikat tempat dia bekerja bermurah hati menanggung kos tersebut...apa yang saya ceritakan ini adalah kisah benar2 berlaku..pilihan di tangan anda tak kira walaupun anda kakitangan kerajaan ke swasta ke ada ada pilihan untuk memilih yang terbaik..kalau saya sendiri pun tak de simpanan RM 10,000 .....so sebagai langkah perlindungan saya miliki kad perubatan ..sediakan payung sebelum hujan..

KISAH 2: Masuk Prince Court dengan senang hati (Ibu dan anak)

Last week myClient cilik warded di Prince Court akibat infection kat paru-paru ( bronchitis) Allhamdullillah dgn ikhtiar rawatan pakar yang cepat dengan izin Allah dah sihat cergas.. 

Smlm dpt call tau yg ibunye plk warded kne tonsil dan perlukan operation segera!

Allhamdullillah Allah gerakkan hati ketua keluarga ini utk menyimpan dan sediakan medical card utk yg tersyg..bill berape pun tak perlu nk ssh hati, janji anak bini selesa dan cepat2 sihat!

Ini bill diorg : 
Total bill warded anak rm 6,800
Total bill isteri : dianggarkan 10k keats msh diwardedkn.

Korg nk kluokn Simpanan sbyk ni??
Kalau tak nak meh cpt apply medical card power kami, jgn nk bergantung company sgtlah.. berape je diorg nk cover. Double triple chekup blk ye

KISAH 3: Kisah sedih seorang ibu menantikan pengesahan

Dapat whats app dari client semalam. Client saya dalam proses menenangkan diri kerna tiub fallopio nya tersumbat. Dia dikhuatiri tak dapat hamil. Dah buat HSG.. Dua tempat client saya pergi, pi check up di KPJ dan pi jumpa Dr pakar bidan Dr Hamid Arshat. Start sakit sejak bulan October hingga December tahun lepas.. Banyak treatment yang dah dia buat. Baru-baru nie client saya pi buat check up sekali lagi di KPJ. KPJ mengesahkan sudah sembuh. Sekarang nie client saya nak pi jumpa Dr Hamid Arshat untuk second check up dan pengesahan. Kalau tak, client saya dinasihatkan buat Laparoskopi.
Client saya ada tanya Takaful cover tak?
Saya kata Takaful cover untuk sakit puan yang berkaitan dengan Endometriosis dan yang berkaitan dengan sistem pembiakan. Kalau nak medikal kad cover, client kena masuk warded. Jika client bersetuju untuk buat laparoskopi (dikira " a day surgery"), client boleh buat tuntutan pre and post hospilazitation *.
*Tertakluk pada tempoh bertenang medikal kad

KISAH 4: 3 IN 1

1) Klien saya yang menjalani pembedahan tonsil baru baru ni sedang beransur pulih. Kos pembedahan di Columbia Asia tak mahal, cuma rm8,000 termasuk GST.
Syukur semua Takaful cover.
Tahun lepas, klien saya yang seorang ini juga menjalani pembedahan apendictis yang memakan belanja rm22,000. Syukuurr sekali lagi, Takaful juga yang cover.
2) Klien yang warded akibat demam panas di Columbia Asia Miri juga sudah sembuh dan sudah discharge kelmarin. Kos rawatannya cuma rm3000 saja. Tak ada takaful pun boleh bayar punya ye tak? 😐.
3) GST tetap akan berjalan. Orang tetap sakit. Kematian tetap berlaku. Harga barang tetap menaik. Gaji pula ada yang menten ada yang naik ada yang hilang.
Kehidupan yang fana tetap mesti diteruskan.

KISAH 5: Kisah di surat khabar


Sy hanya mampu berkongsi.. Minat dan keterbukaan utk apply adalah drpd kesedaran anda..
Mungkin kita masih rasa diri kita kuat, sihat tubuh badan, tiada rasa takut, masih mampu bekerja..semua ini mnyebbkan kita rasa kita dalam zon selesa..

Awareness yg sy share bukanlah utk hari ni, tapi tersgt penting utk hari dikala kita terbaring di hospital, xmampu berjalan, lemah tubuh badan,
Igtlah kawan, masa itu tiada lain doktor minta kecuali WANG utk menanggung diri kita,..tapi berapa ramaikah yg sedar???
Apply lah takaful semampu anda..

mbk
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...