Thursday, August 23, 2018

Kalau penyakit jiwa nie Takaful cover Tak?

[Disclaimer di bawah]

Dalam satu group WhatsApp kami, ada satu soalan berkenaan dengan satu penyakit ni. Nama penyakit tu ialah Schizophrenia.

"Schizophrenia is a chronic and severe mental disorder that affects how a person thinks, feels, and behaves. People with schizophrenia may seem like they have lost touch with reality."
- www.nimh.nih.gov/health/topics/schizophrenia/index.shtml

Gitu. Lost touch with reality katanya. Tiba-tiba teringat satu cerita tahun 1999, Girl, Interrupted - cerita tentang orang sakit mental. I pun nyaris-nyaris mental tengok cerita tu. Hihihi.

Menjawab persoalan dalam group WA tersebut, jika orang yang dilindungi mempunyai medical card dan kena penyakit Schizophrenia, sorry to say, tak cover sebab ada tertulis dalam pengecualian medical card:

"Kami tidak akan membayar apa-apa kemasukan ke hospital atau pembedahan Orang Dilindungi atau caj-caj yang disebabkan secara langsung atau secara tidak langsung, secara keseluruhan atau sebahagiannya yang disebabkan oleh mana-mana satu (1) daripada yang berikut:

Psikiatrik, gangguan mental atau saraf dan keadaan yang disebabkan oleh penyakit nyanyuk (termasuk apa-apa neurosis dan manifestasi fisiologi atau psikosomatiknya)."

See... Kalau mana-mana agent yang you jumpa, cakap semua penyakit boleh guna medical card, you pukul dia sampai dia jadi gila. (Gurau je).

Nak tahu apa lagi pengecualian-pengecualian untuk medical card?
Contact lah saya. Happy to help.

#mbk
019-2853910

[Disclaimer: Cover atau tidak bukanlah keputusan seseorang agent. Masih subject to Claims Department. Kalau mengikut sijil dokumen, begitulah ceritanya.]

Kredit: Hafizal Ahmad.

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...