Friday, November 25, 2016

Simpanan Wang Banyak

/ Boleh menanggung kos perubatan
/ Mempunyai kuasa beli yang tinggi
/ Tinggalkan waris dalam kecukupan
/ Digunakan untuk musibah kewangan

+ Simpanan yang dilakukan sebenarnya dapat menyelesaikan secara asas seperti perkara di atas.
+ Ambil contoh apabila kita didapati menghidapi penyakit kanser, segala bil perubatan hospitak dapat kita bayar dengan simpanan tersebut dan juga segala rawatan yang diterima.
+ Begitu juga apabila kita ingin membeli motosikal, boleh membeli secara "cash" dengan harga yang lebih rendah.
-----
+ Secara teorinya perkara-perkara kehendak atau keperluan yang timbul ini akan diatasi dengan MENYIMPAN. Yang perlu difikirkan

/ Sejauh mana seseorang boleh menyimpan
/ Sejauh mana simpanan dapat membiayai kos perubatan
/ Sejauh mana simpanan anti inflasi
/ Sejauh mana ia dapat digandakan

+ Para ahli ekonomi memikirkan hal sedemikian selaras dengan peredaran zaman sebagaimana ia dapat membantu masyarakat kini.
+ Masalah hutang banyak, tidak mampu membiayai kos hospital, faedah yang lebih baik dari menyimpan bawah bantal, waris ditinggalkan dalam keadaan miskin dsb...
Gambar hanya hiasan
+ Abaikan penguasa yang tamak dan tidak memikirkan hal rakyatnya dengan memanipulasi harga kenaikan barang, inflasi tinggi, rasuah, kemelaratan untuk miliki rumah, pendidikan dsb...
-------
+ Hal seperti simpanan dapat digandakan adalah dengan mewujudkan pelaburan yang memberi pulangan tertentu berbanding tiada pulangan / keuntungan langsung. Contoh asb, ahb, ut.
+ Begitu juga apabila berlaku musibah penyakit atau kematian, dengan konsep tabarru' di takaful, ianya saling membantu bagi mereka yang kesusahan.
+ Walaupun tabarru' di takaful hanya bertindak setahun sahaja tanpa ada lopong pembayaran dan melepasi tempoh menunggu, pembiayaan kos perubatan dapat diatasi tanpa mengurangkan simpanan di tempat lain.
+ Dalam hal pelaburan, semakin lama menyimpanan, semakin banyak wang digandakan. Ia berbeza dengan kaedah taburru' Takaful berkaitan pelaburan dan simpanan ini.
+ Masing-masing mempunyai kelebihan cuma kita pastikan saluran bertepatan dengan kaedah syarak
------
Untuk pengurusan kematian dan pusaka, secara teori apabila ada simpanan banyak

/ Kos urusan jenazah dapat diselesaikan segera
/ Urusan pusaka tidak ada tertunggak

+ Bagi kos urusan jenazah, pihak masjid / surau masa kini ada menyediakan khairat kematian bagi memastikan perjalanan lancar.
Mana mungkin
/ Kwsp, asb, takaful dapat dikeluarkan dalam masa tidak sampai sehari
/ Menenangkan kegelisahan isteri atau waris sehingga mereka dapat memikirkan dengan baik untuk urusan jenazah
+ Hal demikian sama dengan urusan Surat Kuasa / Probet. Jika digariskan teori, waris yang sudah ada banyak harta sedia ada atau memperolehi pampasan takaful yang banyak dapat mengurusan dengan mudah.
+ Namun realiti sebaliknya, tidak memahami hukum hakam pewarisan, perbalahan, pusaka semakin terpendam, proses tidak diketahui dengan tepat.
+ Maka wujudkan urus dan rancang harta pusaka secara mudah, tepat dan komprehensif seperti di Wasiyyah.
-------
+ Di dalam Al-quran dan Al-hadis, anjuran mereka yang ada wang adalah memperbanyakkan infak sama ada sedekah wajib, sedekah sunat, beri fakir dan miskin, memuliakan anak yatim, wakaf dsb...
+ Manakala meyimpan untuk kegunaan dunia semata-mata, ia hanyalah fana dan sia-sia. Mana mungkin apabila mati, kereta dan rumah kita ditanam bersama.
مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ
" Apa yang disedekahkan, tidak akan mengurangi harta ".

- HR Muslim
-----

kredit: Mohamad Akmal Mohamad

mbk
0192853910
akupenjualinsurans.blogspot.com

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...