Wednesday, August 21, 2013

Alahai Artis!!! Kalau saya sakit macam artis macam mana erk?

Datuk Yusof Haslam Pengsan & Dikejarkan Ke Hospital


gambar: credit to beautifulnara
Penerbit dan pengarah filem, Datuk Yusof Haslam dikejarkan ke Hospital Tawakal di sini setelah rebah di rumahnya kira-kira pukul 9 pagi ini.
Menurut anaknya yang juga seorang pengarah & pelakon, Syamsul Yusof, keadaan ayahnya masih belum diketahui kerana pihak hospital perlukan sedikit masa bagi mengenal pasti masalah kesihatan pengarah tersebut.
Laporan terbaru mStar Online menyebut yang Yusof Haslam akan menjalani pembedahan petang ini selepas doktor mengesahkan beliau menghidap penyakit batu karang dan perlu menjalani pembedahan segera.
“Keadaan suami sekarang stabil selepas doktor memberikan ubat tahan sakit sebelum menjalani pembedahan yang dijadualkan pada petang ini”
“Doakan supaya dia selamat menjalani pembedahan itu dan kembali sihat,” kata isteri Datuk Yusof Haslam, Datin Patimah Ismail yang di’hubungi.
credit to: rotikaya.com
Soalan: Jika A menghidap batu karang seperti Datuk Yusof Haslam, adakah PruBSN Takaful cover?
Jawapan: Ya, PruBSN takaful ader cover dengan menggunakan medikal kad. Tetapi perlu di ingat, pihak Takaful hanya akan cover selepas 120 hari tempoh bertenang. Jika berlaku diantara tempoh 120 hari, pihak takaful TIDAK akan cover.

Adi Putra Masuk Hospital, Kini Keaadan Semakin Pulih


Credit to: beautifulnara

Difahamkan pelakon Adi Putra masuk hospital di Surabaya, Indonesia semasa menjalani penggambaran video klip di sana.

Soalan: Pihak PruBSN Takaful ader cover tak jika sakit di Luar negara?

Jawapan: Ya ader. Tapi dengan syarat tidak bermastautin lebih dari 90 hari. Claim berdasarkan pay n claim.

Soalan: Adakah jumlah claim yang saya dapat sama dengan bayaran di Luar negara?

Jawapan: Tidak. Ini kerana pihak Takaful akan membayar berdasar kan exchange rate semasa atau Pihak Takaful akan membayar jumlah pampasan berdasarkan harga kos rawatan di Malaysia yang mana sama dengan rawatan di Luar Negara (atau yang mana lebih tinggi)

Soalan: Jika kos rawatan di Luar Negara cover oleh company 100%, bolehkah client claim untuk follow up di Malaysia?

Jawapan: Masih boleh cover asalkan client tidak bermastautin lebih dari 90 hari di Luar Negara.

mardiyah79@gmail.com

4 comments:

Anonymous said...

Salam kak..nk tnya. Sy study di indonesia berminat nk amik takaful. Adakah sy akan di cover spjg pmbelajaran sy selama 5 thn di sana? Dan bgaimana nk claim? Mohon pencerahan..terima kasih.

akok is a person not a kuih said...

Salam dik,

Terima kasih kerna sudi bertanya.

Apa yg kami cover spjg pembelanjaran 5 tahun disana hanya
1. pampasan kematian

DAN

2. pampasan penyakit kritikal sahaja


medical card, accident hanya cover 90 hari semasa berada di overseas.....

jika berlaku penyakit kritikal di sana, selepas discharge adik kena beri medikal report kepada pihak takaful untuk di claim. Dan jika berlaku kematian, segala urusan pernerbangan jenazah k Tanah air akan dibayar oleh pihak Takaful dan pihak keluarga perlu memberi death cert dan medikal report untuk claim.

thx

Anonymous said...

Oo mcmtu.. Tp parents sy dh mskkan medikal kad under takaful firstlink. So kad tu sy xleh guna la di indonesia? Klu mcmni sy kne ambil plan lain utk cover accident n warded hosp?

-kamal

akok is a person not a kuih said...

begitulah... kalau nak claim di overseas kena make sure duduk di sana dalam jangka 90 hari. jika adik balik malaysia n pulang ke Indonesia masa 90 hari tue sudah bermula.

kalau nak cover di overseas biasanyer pihak universiti ader provide insurans. kalau nak apply khusus untuk ke sana biasernya ia melibatkn general insurans. dan simpanan bulanan memang tinggi.

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...