Thursday, July 4, 2019

Nielah dikatakan rebut lima perkara sebelum datang lima perkara. Salah satunya sihat sebelum sakit...

Maka, nikmat apa yang kau dustakan.
1. Petang tadi pi check up Dr. Patutnya bulan Julai. Terpaksa diawalkan kerna ada something need to clarify. Takut jugak pada mulanya. Yalah , bila libatkan period yang ngo ngek memang akan effect our health. Especially reproduction organ.
2. Result: Cyst baru jadi 2.3 x 2.8 cm. Walaupun kecil namun kena control juga. Dr beri habbatul sauda dan apprikod seed untuk dimakan. Makanan Sunnah sudah terbukti berkesan. Lagipun illness nie no specific medicine need to consume.
3. Sebelum jumpa Dr, saya sempat bermesra dengan 2 wanita. Seorang anak yang sedang menunggu rawatan ibunya dan seorang isteri bakal jadi seorang mama sedang kandungkan dalam 28 minggu.
4. Saya tegur kakak nie yang sedang menidurkan anak lelaki sambil memerhati anak perempuannya bermain.
Saya: Datang check up?
Kakak: Tak, bawa mak buat rawatan.

Menurut anaknya, ibunya sudah monopose. Tapi tiba-tiba boleh bleeding. Something wrong somewhere kalau macam tue. Menurut anaknya lagi, kalau ikutkan pandangan rakan-rakan ibunya, perkara itu normal dan biarlah ibunya nak jadi perawan balik. 😵😰😱😨 Nasib baik anaknya educated. Boleh fikir. Dengan kes kanser saban hari nie, anaknya pujuk jugak ibunya buat pemeriksaan. Alhamdulillah ibunya setuju. 
(Kalau korang nak tahu pasal cancer protection boleh wasap.my/0192853910. Siap ada skim bantuan lagi....)

Masa masuk bilik ada nampak something dekat skrin ultrasound (mak cik tue punya). Takut nak tanya Dr. (Pasal kita pun duk takut nak tahu result diri sendiri). Saya doakan mak cik cepat sembuh. Dipermudahkan segala urusan. Aamiin.
5. Kerna sedikit tertekan dengan kisah mak cik tadi, saya tegur pula bakal mama nie. Sejuk bila melihatnya. Rupanya nie kandungan kedua. Anak pertama guna khidmat cara IUI. Jangan citerlah bab IUI nie. Banyak prosess. Banyak suntikan jugak. Anak kedua dapat cara normal. Memandangkan usia kandungan sudah 28 minggu, saya kongsikan plan #infantcare yang cover since baby usia 14 minggu dalam perut ibu. Kalau baby jaundice kita bagi elaun RM1,000. Kalau ada konginetal illness boleh dapat pampasan RM30,000. Baby masuk inkubatur pun kita bagi elaun RM200 sehari. (Nak tahu lebih lanjut wasap.my/0192853910). Panjang karang status nie kang. Tak pasal jadi macam cerpen.
6. Apa yang saya dapat hari nie, ketika kita sakit betapa cemburunya orang yang ada nik mat sihat. Tapi tak dihargainya. Ketika tengah gundah gulana nak tahu keputusan Dr, ada yang sedang gundah gulana nak tahu komisen masuk berapa ringgit. Nak buat shopping katanya
7. Ketika sedih dengan ibunya yang sakit, bersyukur lah kita ada ibu yang sihat. Itupun ada lagi yang derhaka kat ibu.
8. Sedang orang yang tak ada kad perubatan, sedang pilih hospital gomen mana nak refer. Sedangkan yang ada kad perubatan sedang pilih nak pi hospital swasta atau gomen (boleh pay and claim). Banyak pulak pilihan nya... Nak dapat rawatan terbaik katanya.😁
9. Pada isteri yang ingin hamil, jangan putus asa k. Pasti nya akan hamil. Adanya hikmah yang Allah beri kenapa dilambatkan. Kakak yang hamil tue pun 2 Kali buat IUI. Duit belanja IUI jangan citerlah. Satu suntikan pun dah cecah ribu. Kos bersalin anak pertama pun cecah RM18,000. Hah... Bersediakah anda?
10. Bersyukur lah dengan apa yang Allah kurniakan. Yakin padanya. Ada hikmah yang terpendam
11. Allah jentik sikit jer pada saya kerna dia nak dengar suara saya, doa saya, ibadah saya. Bila jadi cam gini, pada Allah kita mengadu.
Maka, nikmat apa lagi yang kau dustakan.
27.06.19
Di kawasan zoo negara

Selamat tengahari semua. Moga dapat makan yang sedap-sedap.
Mardiyah kamarudin
0192853910


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...