Tuesday, July 23, 2019

#Kembara2Alam

Kasih ibu bawa ke Syurga
Kasih bapa bawa bahagia

Bila tengok cerita nie teringat kan pengorbanan dan jasa abah. Nak nangis rasanya. Moga Allah melimpahkan rezeki kekayaan yang berkat dan cukup dan dilimpahi rezeki kesihatan yang berpanjangan buat abah. Aamiin.
Life is unpredictable. Siapa tahu nak predict apa yang berlaku masa hadapan. Hari ini kita senang, hari esok lusa kita tak pasti senang atau susah. Siapa tahu sedang bersiap nak hadirkan diri majlis kejayaan anak disekolah, tiba-tiba boleh diserang angin ahmar @ stroke. Paralise satu badan. Dah jadi bedridden. Bila dah bedridden, majikan pun dah tak nak simpan kita kerna sudah jadi liabiliti kepada syarikat. Bila dah dibuang kerja, pendapatan pun tak ada. Siapa nak tolong semua nie? Anak masih kecil dan bersekolah. Isteri pula ada yang menjadi suri rumah tangga. Nak dapatkan pendapatan serta merta macam mana? Kalau pasangannya bekerja kemungkinan perlu berhenti kerja kerna perlu menjaga pasangannya yang sakit terlantar. Putus juga pendapatannya.
Sebab itulah, orang tua-tua kata sediakan payung sebelum hujan. Kita kena cipta #tabungperlindungan dan #Tabungkembara2alam. Bila waktu yang sesuai untuk cipta tabung nie? Sekarang... Buat ketika kita masih sihat dan ada duit. Ada yang layak tapi tak mampu nak cipta kerna dah sakit kritikal. Bila dah tak layak baru menyesal. Timbullah istilah KALAU...........
Kita mampu sebenarnya nak cipta #tabungperlindungan dan #tabungkembara2alam nie. Tak perlu ambik dari duit gaji pun. Cuma perlu asingkan saja duit tabungan yang kita simpan untuk cipta tabungan ini. Jika kita simpan RM200 dalam bank, Why not kita allocate RM100 untuk tabung ini. Bayangkan dengan hanya RM100 , anda dah cipta aset tunai RM250,000. Duit nie boleh dituntut jika berlaku musibah. Kiranya kita tak usik pun duit saving dibank tadi. Kalau simpan dibank, dan ditimpa musibah macam  ayahnya kena stroke, alamatnya habislah semua simpanan di bank hanya untuk menampung kos rawatan dan perbelanjaan harian yang lain seperti pampers, makan khusus (susu), personal fisioterapi, supplement, toll, duit minyak untuk pergi balik hospital, semuanya perlu duit nie.
Hidup kita ibarat kitaran bumi. Ada kala diatas, ada kala dibawah. Tak semuanya kita mimpi yang indah. Mesti ada mimpi ngeri. Perlu ada back up plan untuk kita menghadapi mimpi ngeri itu supaya tak terus bermimpi kisah yang menakutkan.
#TabungPerlindungan

Mardiyah Kamarudin



No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...