Wednesday, July 31, 2019

Life is unpredictable..setju tak?

1. Hidup seseorang bagaikan roda. Ada kala diatas, ada kala dibawah. Life is unpredictable. Setuju tak?
2. Sudah menjadi kebiasaan, pabila waktu senang kita lupa akan masa hari susah. Siapa nak jangka perkara itu akan berlaku? Sebab tue kita disarankan menabung atau cipta tabungan untuk menghadapi hari susah. Disarankan menabung 6 kali gaji untuk cipta tabung kecemasan. Ada cash didalam bank untuk waktu kecemasan yang memang memerlukan duit. Contoh: untuk beli bateri kereta, ada berita kematian yang memerlukan pulang ke kampung dengan kadar segera (duit minyak dan toll). Yang paling utama kena cipta #tabungperlindungan.
3. #tabungperlindungan bukan sahaja menggunakan medikal kad jika dilanda musibah seperti tolong bayarkan kos rawatan. Tapi ia juga untuk #incomereplacement (dalam bahasa penggantian pendapatan).
4. Kalau nak maintain gaji RM15,000 sebulan, Ayah perlu ada RM 2,000,000 ðŸ˜°ðŸ˜¨ðŸ˜± dalam #tabungperlindungan. Nampak macam banyaknya kena ada dalam simpanan. Boleh ke tue? nak kena simpan berapa tahunlah agaknya baru mencapai RM 2 juta tue? Hanya dengan cipta #tabungtakaful nak dapatkan RM2 juta Tak mustahil. Bayangkan, hari ini kita senang, esok atau lusa kita susah. Bagaimana nak kekalkan perbelanjaan kita? Cukup tak nak menampung kos rawatan? Cukup tak nak menampung bayaran hutang piutang kita?
5. Tak susah nak cipta #tabungperlindungan, cuma asingkan 1/3 dari simpanan sahaja. Saya ada cerita di status saya sebelum ini, klik disini untuk baca :

Mardiyah kamarudin
Selamat tengahhari
31.07.2019


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...