Monday, June 11, 2018

KHAS UNTUK ANAK GADIS DAN WANITA

Sista ovary atau "ovarian cyst" dah jadi penyakit yang biasa kita dengar. Macam mana penyakit nie ada dalam diri kita? Ini kerna cara pemakanan kita, cara kita uruskan stress seharian, emosi dan gaya hidup. Sista atau cyst bermula dengan sengugut yang kebanyakan kaum hawa akan merasainya. Jika ia masih terjadi bila peringkat dewasa, saya sarankan pilah periksa dengan dr yang bertauliah. Jangan takut untuk buat pemeriksaan. Cegah awal adalah jalan yang terbaik.

Saya sendiri pada mulanya runsing dan takut bila didiagnose endometriomas cyst atau dikenali cokelat sista. Saya beranikan diri untuk pi jumpa Dr. Buat ultrasound (sampai sekarang masih trauma dengan ultrasound), dan kena operation keesokan harinya. Perkara yang berlaku nie bagaikan mimpi. Tapi, saya bangga dan bersyukur saya buat keputusan untuk buat pemeriksaan dan jalani pembedahan. Nie semua pun atas sokongan dan nasihat keluarga.

Diakhir kalam, jaga diri, sayangi diri. Dan ambilah takaful ketika kita sihat. Pi pujuk hubby ambikkan polisi takaful untuk kita. kalau mahal sangat kad perubatan ambik yang bukan investment link (tiada cash value) atau pun ambiklah takaful wanita yang cover penyakit berkaitan reproduktif wanita. Anak gadis diluar sana, pi pujuk mak ayah ambikkan takaful. Yang ada ambik PTPTN, tak salah kalau kita mulakan tabungan pertama di Takaful. Yang baru bekerja, gaji pertama jangan buat joli. kalau nak joli, ambik duit joli tue pi joli di tabung Takaful. Kita tak tahu apa akan jadi 5 tahun akan datang.

Langit tak selalu cerah dik..akak semua!!!!

chepuanmbk | 0192853910

Nota CPMBK: Memula kena memang nangis. Lebih-lebih lagi kena operate segera. Ingatkan dua belah ovari akan dibuang kuar. huhuhu sedih tau. Tapi rupanya pi buang kantung nyer saja. hehehe.. Tuelah kurang membaca. Padan muka. Risau tak bertempat.


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...