Thursday, June 28, 2018

Bila si kekasih hati sudah jadi seorang suami, ayah, ada isteri dan anak-anak.

Setelah kita bekerluarga, mempunyai isteri dan anak-anak, objektif untuk keperluan hidup pun berubah. Tiga perkara utama yang kita nak fokus
1. Membeli rumah
2. Melindungi keluarga
3. Melabur untuk masa depan anak-anak

Untuk mencapai 3 perkara diatas, anda perlu
1. Mencarum Takaful hayat - Saya sarankan fokus pada plan penggantian gaji atau plan penggantian pendapatan. Jika berlaku musibah seperti kematian, waris anda tak kan menjadi peminta sedekah. Aset yang bakal kita tinggalkan ini adalah aset yang mudah cair dan dapat meringankan beban kewangan waris.
2. mencarum takaful penyakit kritikal - Ramai yang ambil mudah akan manfaat ini. Kebanyakan yang mohon Takaful hanya lihat personal accident , death dan kad perubatan sahaja. Penyakit sekarang nie macam-macam. Dengan gaya hidup kita yang tak seimbang (obesiti no 1 di Asia Tenggara). Siapa sangka seseorang kaan dapat penyakit secara tiba-iba. Pampasan penyakit kritikal dapat membantu anda untuk tolong bayarkan perbelanjaan yang telah hilang dan perbelanjaan kewangan yang lain. Rasanya ketika itu anda masih bekerja?
3. MLTT/takaful rumahku - Cukup penting dah WAJIB ambil? Kenapa? Takaful ini dapat melindungi isi rumah, rumah kita sendiri jika dilanda bala bencana seperti kecurian, kebakaran, banjir, ribut petir. Jika tuan rumah meninggal, MLTT dapat bantu waris tolong bayarkan baki loan rumah. Silap hari bulan dapat lebihan pampasan lagi (Balance dari bayaran loan rumah).
4. Tabung pendidikan - sekarang nie bersepah plan pendidikan untuk anak-anak. Boleh dilaburkan di unit trust, Tabung haji, ASB,SSPN-i, atau Takaful. Mak ayah kena rajin dan didik anak untuk menyimpan.
ok, habis bebel tengahari nie. Hilang ngantuknya. K, bye


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...