Tuesday, April 24, 2018

[SEBELUM SIGN UP TAKAFUL, BETULKAN NIAT



Niat? Sebab apa?

Sebab Takaful BUKAN platform untuk meraih keuntungan dari musibah, tapi Takaful adalah PERSEDIAAN JIKA MENGHADAPI MUSIBAH.

Jika kita salah tetapkan niat, tu yang jadi mencarum sekerat jalan lepas tu stop atas alasan ''Aku tak sakit pon, tak dapat apa2, rugi je''..

Bila bisikan-bisikan tu muncul, anda ingat balik apa niat dan tujuan anda ambil Takaful ni.

So nak niat apa? Contohnya:

✅ Medical Card
📍 Niat aku mencarum ni agar jika suatu masa Allah uji aku dengan musibah, aku tak menyusahkan keluarga aku untuk tampung keperluan aku. Cukup-cukuplah aku dah susahkan mereka sebelum ni.
📍 Jika aku tiada nanti pon, mereka akan dapat pampasan sebagai pemberian terakhir aku untuk mereka.

✅ Hibah Takaful
📍 Niat aku mencarum ni agar jika suatu masa aku tiada nanti, aku tidak tinggalkan anak bini aku dengan hutang piutang aku. Aku taknak mereka susah, terpaksa meraih simpati orang lain.
📍 Aku taknak anak-anak aku terpaksa berhenti belajar. Aku nak mereka teruskan kehidupan sepertimana ketika aku ada sekarang.

Bila ada niat yg betul dan tujuan yang jelas, maka caruman tu terasa begitu ringan sekali. InsyaAllah.

Sekian perkongsian untuk renungan.

Credit to: Syahrun

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...