Thursday, April 5, 2018

HARTA APA PALING CEPAT DICAIRKAN KETIKA PEMILIK HARTA MATI?


Tidak dinafikan, harta pusaka yang paling cepat dicairkan adalah harta yang tersimpan di bawah bantal. Namun di sini diberikan beberapa susunan harta yang mudah cair.

1. Barang kemas
Apabila pemilik harta mati, waris-waris tanpa membawa surat kematian, dan kad pengenalan arwah terus boleh mencairkan / menggadai barang kemas ini dalam bentuk RM.

2. Akaun bank
Apabila pemilik mati, memang akaun bank tidak boleh dikeluarkan melainkan waris tahu no "password" arwah. Telah menjadi satu kesalahan dunia apabila dikeluarkan tanpa bicara namun topik hari ini isu "paling cepat".
Akaun bank boleh juga manjadi no.1 menggantikan barang kemas, tetapi disebabkan isu had limit yang boleh dikeluarkan setiap hari, menjadikan ia menjadi no.2

3. Tabung Haji
Apabila pemilik harta mati, para penama terus boleh mengemukan surat tuntutan. Di tabung haji, kadangkala pihak mereka mencadangkan "transfer" / mencairkan sekali ke dalam 1 akaun walaupun penamaan dibuat kepada 3 orang. Hal ini tidak lain sebenarnya mencepatkan proses pencairan

4. KWSP
Apabila pemilik harta mati, para penama juga boleh mengemukan tuntutan seperti cara simpanan tabung haji. Bahkan di kwsp, waris boleh menuntut khairat kematian yang semestinya bukan pemilikan arwah tetapi boleh digunakan oleh para waris seperti majlis tahlil.

5. Takaful
Apabila pemilik harta mati, para penama juga boleh membuat tuntutan lebih-lebih lagi pihak wakalah ingin tahu apakah penyebab hal kematian. Ia agak berbeza sedikit seperti tabung haji dan kwsp yang tidak menyatakan sebab kematian.
Lain-lain juga wujud, namun tidak terkenal sangat seperti saham koperasi, duit kutu dsb..
#planpenggantiangaji
#TabungWanita

mbk|0912853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...