Wednesday, November 8, 2017

"Saya risau kalau dimasa akan datang saya tak mampu untuk membayar caruman ni, macam mana yer?, boleh stop ke?, ada return balik ke?berapa % yer?"

Segelintir prospek yang saya temui berfikir terlalu berat apabila membuat keputusan untuk mengambil takaful, antara soalan yang mereka tanya;

"Saya risau kalau dimasa akan datang saya tak mampu untuk membayar caruman ni, macam mana yer?, boleh stop ke?, ada return balik ke?berapa % yer?"

"Macam mana kalau dalam tempoh 10-15 tahun saya bayar, tak berlaku apa2 claim?takkanla tak dapat apa2 kan?rugilah kalau tak dapat apa2."

Walaupun sudah diakses keadaan kewangan dan caruman yg dicadangkan mengikut kemampuan , mereka masih bertanyakan soalan diatas.

Kadang-kadang saya tanya balik;

"Pernah tak risau bila bayar bil astro yg sebulan maybe 50 hingga 100 lebih tu tapi sehari tengok berapa jam je, kdg2 tak tengok langsung?tak rasa rugi?"

"Boleh ke call astro minta balik duit sebab sehari tengok tv 2 jam je?"

"Pernah tak rasa kerisauan melampau apabila bayar installment kereta 500-700 sebulan, tapi guna 2-3 jam je, itupun weekend sahaja, weekdays naik motor pergi keje".

"Boleh ke call balik bank minta diskaun duit sebab seminggu naik kereta 4 jam je?"

Ini adalah contoh sahaja.

Saya faham tak boleh bandingkan perlindungan takaful dengan perkhidmatan lain secara 100%.

Namun itulah takaful, anda bayar caruman skrg, ianya berfungsi bila2 masa anda memerlukan.

Walau bagaimanapun ada sedikit percentage dalam caruman yang dilaburkan tapi pulangan masih tidak dijamin.

So kalau kalau belum pernah buat apa2 claim, alhamdulillah bersyukurlah...anda masih sihat dan belum diuji.

kredit:
Shakir Abdul Ghafar
INFAQ Consultancy.

mbk
https://api.whatsapp.com/send?phone=60192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...