Tuesday, November 28, 2017

Panggilan Hangit vs Panggilan Memukau

Panggilan Hangit????

1. Dapat panggilan nak mengadu mengenai penutupan polisi Insurans.
2. Kakak nie citer dia dapat panggilan dari third party mewakili Insurans X nak tanya sama ada Kakak nie nak tutup atau renew. Kakak nie pilih nak tutup memandangkan ada kekangan kewangan.
3. Yang tak bestnya, pemanggil tue kata, Kakak nie kena bayar ribuan ringgitlah jugak jika nak tutup akaun insurans. FYI, Kakak nie just ambik Personal Accident sahaja. Takkanlah nak tutup akaun kena bayar ribuan ringgit siap boleh bagi diskaun lagi jika tak mampu bayar. Take ke pelik tue. Kakak nie mohon pandangan saya...

Nasihat Saya
1. Report pada organisasi yang bertanggung jawab seperti BNM (bahagian Laman Informasi Nasihat & Khidmat -LINK) dan FMB (Financial Bureau Mediation) atau dikenali sebagai Ombudsman Perkhidmatan Kewangan. 

2. Alamat dan No Telefon Organisasi berkenaan Ada dibawah:-

Financial Mediation Bureau
(Ombudsman Perkhidmatan Kewangan), Tingkat 14, Block Utama, Menara Takaful Malaysia, No.4, Jalan Sultan Sulaiman, 50000 Kuala Lumpur
Tel : 03 22722811
Up: unit aduan
Email: enquiry@ofs.org.my

Laman Informasi Nasihat & khidmat (LINK), Ground Floor, Blok C, Bank Negara Malaysia, Peti Surat 10922, 50929 Kuala Lumpur
Tel: 0326988044
Email: bnmtelelink@bnm.gov.my

2. Report pada polis- nie kerana Kakak nie kata pemanggil kerap buat panggilan dan ada juga berbaur unggutan. Takut kan..pemanggil nie siap claim dari third party sebagai pemungut bayaran Insurans.

Mohon hati-hati semua.

Panggilan Memukau
kredit-Aziz Riadi
Minggu ni dapat 2 panggilan dari scammer...
1- Call dari nombor yang pelik, mesin yang jawab, kata saya ada hutang Credit Card dengan Affin Bank dan tertunggak tak bayar.
2- Dapat call dari Maybank, kata account kena block. And then transfer ke officer lepas tu, minta sahkan account dengan bg no account. Saya bgtau balik, "Takpe lah Encik, account saya dah ok dah, sebab saya tgh online maybank2u ni, mcm mana Encik kata account saya kena block. Tak pe lah Encik, saya tak de masa nak layan scammer phone ni. Saya ada banyak kerja...terima kasih"...
So, kalau ada call macam nie, jangan layan. Kalau dia forward ke nombor telefon balai polis pun, jangan layan....
Sekian.

mbk
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...