Thursday, November 2, 2017

Compare dan nanti dulu .........

"Tak apa lah. Biar lah isteri dan anak saya hidup seadanya lepas saya tak ada. Saya rasa mereka ok kot. Saya ada hutang kereta , rumah dan komitmen bulanan belikan makanan kering dengan basah untuk rumah, bagi mak abah sikit kat kampung dengan bayar pengasuh anak. Susu/napkin semua wife saya yang bayar. Dia willing nak bantu sementara dia kerja ni "

"Nanti lah saya fikir kan. Nak COMPARE dulu "

Bakar bagitahu penasihat takaful yang jumpa dia bulan April 2015.

Konsep yang dia amalkan, redha dan berserah. Tak sign polisi dengan sesiapa pun dan tak compare pun . Cari alasan je untuk loloskan diri.

September 30,2015 ....

Allah nak uji. Motorsikal dari tempat kerja di Kelana Jaya nak balik rumah di Subang jaya terhimpit dengan lori ais di LDP. Dia jatuh masa tu juga terhimpit bawah lori.

Takdir tuhan ......

Dia lumpuh tak boleh berjalan. Bed ridden untuk satu tempoh yang doktor pun tak dapat nak pastikan. Yang cuma tahu doktor kata memang akan lumpuh seluruh badan.

Kesimpulan :

1. Kau rasa Bakar tahu ujian Allah nak datang kepada dia dan keluarga yang di sayangi dalam masa 5 bulan yang kedepan ?

2. Dalam keadaan lumpuh macam ini, kau rasa tempat kerja Bakar di Kilang akan simpan Bakar untuk tempoh berapa lama ?

3. Hutang dan komitmen Bakar yang dia ada tu, pihak BANK bagi FREE ke atau bagi TANGGUH BAYAR SAMPAI SIHAT ?

3. Isteri Bakar kerja. Anak hantar pengasuh. Siapa pula nak jaga Bakar yang terlantar ?

4. PESAN SAYA, BUKA MATA. BUKA HATI. DENGAR DULU. FIKIR DALAM-DALAM. DAN RANCANG KEHIDUPAN KITA DENGAN TENANG . BIAR KELUARGA TENANG.

5. Sentap ? Biar. Supaya senang aku hamburkan emosi yang ini supaya masuk dalam hati. Bukan hanya di bibir saja.

6. Ada kawan kawan yang sedang buat takaful kan ? Whatsapp tanya kan plan kau orang.
Ingat !!! Takaful bukan hanya Medikal Kad !! Dia lebih dari itu fungsinya

Credit to Kak Tiqah

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...