Friday, March 13, 2015

Takaful wanita vs Infant care (konvensional)

Kelmarin, ada wakil Takaful datang ke syarikat untuk memberi taklimat mengenai Takaful. Bila dia sentuh bab Takaful wanita, dan menyatakan bahawa Takaful wanita ada cover penyakit konginental untuk baby dan kanak-kanak, saya seperti terjaga dari mimpi. Selama ini, saya ingatkan Takaful wanita tak cover penyakit konginental. Saya akui, saya sering promosikan konvensional untuk insurans kanak-kanak terutama melibatkan baby dalam kandungan kerna ia lindungi penyakit konginental. Saya rupanya terlepas pandang akan kelebihan Takaful. Bila lihat balik, memang ada Takaful wanita lindungi penyakit konginental untuk baby atau kanak-kanak. Walaupun tak sebanyak konvensional, sedikit pun saya kira apa yang Takaful tawarkan boleh ringankan risiko dan beban ibubapa. Apa yang saya kisahkan mengenai penyakit konginental nie adalah yang melibatkan sakit jantung seperti kecacatan Septum Ventikel dan kecacatan Septum Atrial. Kiranya sakit jantung konginental nie sudah jadi "common case" di IJN atau di hospital.

Disini saya senaraikan manfaat infant care yang ditawarkan oleh syarikat insurans yang berkonsepkan konvensional:-

Saya juga senaraikan Takaful wanita yang cover ibu dan anak (cover penyakit kongenital) berkonsepkan patuh shariah:


Ok.. berdasarkan kedua-dua senarai yang saya nyatakan, kira nya korang semua lebih "prefer" yang mana? 

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...