Saturday, October 13, 2018

Medikal kad selepas bersara atau ketika semasa bekerja?

Selamat malam.

Kes 1

Salmah (bukan nama sebenar) bekerja di bank selama 15 tahun. Suatu hari, Salmah didiagnose penyakit kanser. Akibat penyakit nya jatuh kategori penyakit kritikal dan sudah tak berupaya berkerja, majikannya memberhentikannya kerja. Selama ini, Salmah banyak harapkan perbelanjaan perubatan dari majikannya. Setelah diberhentikan kerja, Salmah terpaksa guna duit saving untuk rawatan dan perbelanjaan.Ketika ini, barulah Salmah sedar kejutan tanpa medikal kad dan takaful hayat kerana selama ini, segala perbelanjaan perubatan ditanggung 100% oleh majikannya. Ketika itu, segala rawatan dapat dilakukan dengan cepat oleh Dr pakar. Sesi bertemu Dr pakar untuk konsultansi pun cepat dan tak perlu menunggu.

Kes 2

Encik Mamat (bukan nama sebenar) baharu saja pencen. Diusia 60 tahun, Encik Mamat ingin fokus pada diri sendiri dan keluarga. Suatu hari, Encik Mamat rasa tidak selesa dibahagian pinggang. Bila diperiksa, Dr sahkan ada batu karang. Jika ingin buat pembedahan dengan kadar yang segera, Encik Mamat perlu sediakan RM25,000. Ketika ini, barulah Encik Mamat sedar kejutan tanpa medikal kad kerana selama ini, segala perbelanjaan perubatan ditanggung 100% oleh majikannya. Ketika itu, segala rawatan dapat dilakukan dengan cepat oleh Dr pakar. Sesi bertemu Dr pakar untuk konsultansi pun cepat dan tak perlu menunggu lama.

Kes 3

Abdul bekerja sebagai juruteknik disalah sebuah syarikat swasta. Majikannya mencarum kad perubatan sebagai korporat individual. Majikanya membayar separuh Dan Abdul bayar separuh potongan dari gaji. Suatu hari, Abdul rasa sakit dada yang amat. Terus dibawa ke salah satu hospital IJN. Disitu, Abdul didiagnose ada "heart attack". Pihak Dr menasihatkan agar operation dibuat serta merta untuk menyelamatkan nyawa Abdul. Jika lambat, Abdul bakal kehilangan nyawa. Alhamdulillah, kerana dapat rawatan awal, dia dapat diselamatkan. Kos rawatan nya adalah RM27,000. Jika Abdul dah bersara, bolehlah kad perubatan digunakan? Ya, Abdul masih boleh menggunakan kad perubatan sehingga berumur 80 tahun. Kenapa? Kerana majikannya ambil kad perubatan korporat individual bukan berkelompok. Bila Abdul bersara atau tak bekerja dengan majikannya, kad perubatan itu masih milik Abdul. Dia boleh bawanya hingga matang kad perubatan itu.

Anda fikir saya mereka cerita perkara diatas? Saya bukannya bertujuan untuk menakut-nakutkan anda semua. Ini adalah kes benar-benar terjadi yang saya dapat pabila mereka ingin mencarum takaful perubatan (medikal kad). Pabila dah pencen, jumlah caruman akan mahal dan jika dah didiagnose penyakit kritikal, pihak takaful dah tak "cover" penyakit sedia ada.

💐Mohon majikan sayangi pekerja anda semua.     

💐Kitalah yang bertanggungjawab diatas diri sendiri.

#cpmbk
www.wasap.com/60192853910


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...