Tuesday, October 2, 2018

Perlu atau tidak perlindungan kewangan?


1. Wujud produk perlindungan kewangan adalah untuk mengurus risiko yang boleh berlaku dan tidak dapat dijangka

2. Risiko tidak dijangka secara amnya tidak boleh dikawal namun ia boleh diurus mengikut keperluan dan tuntutan semasa.

3. Sebagai contoh, penguatkuasa undang-undang seperti polis diperlukan kerana wujud ancaman-ancaman keselamatan yang pada dasarnya belum berlaku tetapi atas dasar mengurus risiko, maka penguatkuasaan diperlukan untuk mengawal.

4. Begitu juga risiko tidak dijangka dalam aspek kesihatan dan keselamatan. Ini dibuktikan dengan ‘hard evidence’ di hospital seluruh Malaysia tanpa mengira hospital kerajaan atau swasta.

5. Sekiranya anda beranggapan ini tidak benar, maka bolehlah anda ambil sedikit masa untuk turun padang untuk melawat dan melihat sendiri bagaimana sibuknya hospital menguruskan risiko yang tidak dijangka sama sekali.

6. Ini dibuktikan lagi dengan kadar laporan kemalangan yang kerap kali dibangkit malah meningkat setiap tahun.

7. Rantaian kepada masalah tersebut turut memberi impak kepada faktor kewangan individu dan keluarga itu sendiri.

8. Anda boleh rujuk dengan pesakit atau akses maklumat tentang kos perubatan terutamanya melibatkan kes kanser, jantung, buah pinggang, kemalangan atau lain-lain.

9. Lebih terkesan lagi kerana hidup tetap perlu diteruskan malah segala komitmen kewangan sebelum ini tetap perlu dipenuhi malah mungkin akan meningkat kerana melibatkan kos rawatan sampingan.

10. Oleh kerana berlakunya permasalahan ini maka muncul satu idea untuk menguruskan risiko kewangan ini melalui pakatan takaful untuk menjamin risiko masing-masing berdasarkan kontrak yang dipersetujui.

11. Selagi kontrak takaful tersebut dipatuhi maka bantuan kewangan pasti akan dipenuhi seperti mana yang dipersetujui pihak pelanggan dan syarikat takaful.

12. Dapatkan khidmat nasihat daripada perunding takaful yang bertauliah dan buat pilihan yang terbaik mengikut keperluan pengurusan risiko kewangan masing-masing.

#cpmbk

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...