Monday, October 15, 2018

TAKAFUL ADALAH PERLINDUNGAN, TETAPI BAGAIMANA HARTA TAKAFUL INI DAPAT DIRANCANG MENJADI HARTA YANG PENTING DALAM PERANCANGAN HARTA DAN URUS PUSAKA?.


1. Kita perlu faham, fungsi takaful adalah perlindungan kewangan sama ada penggantian pendapatan, musibah penyakit, atau seumpamanya.

2. Takaful secara langsung tidak ada kaitan dengan urus pusaka melainkan secara tidak langsung@ umum seperti seorang suami mengambil takaful dengan nilai pampasan RM1j seterusnya memberikan kepada isterinya secara hibah.

3. Hanya arahan secara mulut ke mulut atau pesanan hati ke hati RM1j yang diperolehi isteri untuk rancang harta seperti bayaran hutang rumah, pemberian kepada anak, pemberian amal soleh kepada masjid secara berkala, carian rasmi, probet, surat kuasa, dsb

4. Dalam memastikan takaful yang nilai pampasannya sebanyak RM1j dibuat rancang pusaka secara langsung, pemilik polisi boleh membuat dengan pelbagai kaedah.

5. Antara kaedah paling mudah, suami pesan secara bertulis sekurangnya di buku 555 atau buku rampaian dan simpan. Maklumkan isteri buka buku tersebut apabila mati.

6. Kaedah kedua boleh membuat pengamanahan pampasan kepada individu atau organisasi di mana arahan bertulis diuruskan oleh ahlinya.

7. Dalam amanah ini, suami boleh mengarahkan setiap bulan diberikan kepada anak sebanyak RM 300 iaitu secara berperingkat sehingga umur anak sudah matang 23 tahun, arahan membayar hutang rumah untuk alternatif dari membuat MRT@MLT, amal soleh secara tahunan, pemberian kepada isteri secara tahunan, peruntukan meloncong tahunan, arahan melabur di TH@UT, dsb.

8. Cara ketiga, keempat dan seterusnya bergantung kepada pemilik takaful kerana setiap orang berbeza harta dan impian.

#celikpusaka
#TabungTakaful
#TabungHibah
#cpmbk

Kredit: FB Muhammad akmal Muhammad




No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...