Monday, September 7, 2015

Medical Card Untuk Student – Keperluan atau Pembaziran?


Saya ambil dari blog pejuang ejen Takaful. 
Ini kisah client saya, seorang student IPT tempatan. Ambil medical card dengan saya tahun lepas hasil pembacaan blog saya.
Baru-baru ni client ni mengalami kecederaan ACL. Kecederaan ACL ni normal untuk orang lelaki yang aktif bersukan. Bukan setakat orang yang dah berumur, yang student pun ramai yang kena. Tak pelik kalau dengar benda ni berlaku pada student IPT sekarang.
Total kos pembedahan dan 5 hari kena tahan wad adalah RM20,000. Bilik single. Elaun kalau kira balik dekat RM1,5k. Segala kos sebelum dan selepas masuk hospital boleh claim semula.
Alkisahnya masa nak ambil dulu client ni ada cakap yang mak ayahnya dari golongan yang tak percayakan insuran. Jadi dia ambil senyap-senyap, lebihan duit belanja guna untuk bayar contribution bulanan.
Mungkin sekarang ni mak ayah client ni dah tak fikir yang medical card ni pembaziran.
Bukan pembaziran kalau apa yang dibelanjakan tu boleh dimanfaatkan. Memang kalau nak tunggu bila boleh guna tu, kita tak tau. Tapi kalau sampai waktunya dan kita tak sedia, memang terpaksalah korek mana-mana duit yang ada. Itu yang banyak berlaku sekarang.
Untuk student, kalau umur kurang 25 tahun, boleh dapatkan plan serendah RM100 sebulan. Tak perlu pening-pening pasal benefit atau pampasan sebab matlamat kita adalah untuk dapatkan perlindungan seawal mungkin.
Perlu diingat setiap medical card, tak kiralah mana-mana syarikat ada waiting period (lebih kurang sama, industry standard). 
credit: by Ariff http://bijaktakaful.com/medical-card-untuk-student-keperluan-atau-pembaziran/

mbk
perunding takaful
019-2853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...