Wednesday, September 2, 2015

[Edisi dari sahabat untuk sahabat]: Kini................. baru aku tahu nilai MEDICAL INSURANS..



Sharing dari kawan sama Industri
Dari sahabat untuk sahabat..
Setelah hampir 2 tahun mencarum dengan Prudential BSN Takaful aku ambil keputusan untuk TERMINATE.. 2 tahun aku mencarum tanpa klaim apa-apa... Aku rasa RUGI bayar bulan-bulan RM600 untuk satu family 5 orang.. Dengan gaji aku seorang guru agak membebankan..
Kebetulan ada seorang agent datang mempromosi satu plan yang cukup memikat hati aku.. Hanya RM200++ sebulan cover semua satu family.. Disebabkan kena dengan budget, aku terus sign up.. Rasa lega beban bulan-bulan berkurang sedikit..
Pada 20/5 aku disahkan mengidap batu karang. Aku terus buat rawatan di Hospital KPJ Penang.. Ketika nak buat rawatan doktor terus tanya ada insurans tak?? Aku tunjukkan kad medical.. Terus doktor geleng kepala.. Katanya kita dah stop terima kad medical dari company ni. Sebab masalah terlalu lewat bayar.. Dan satu lagi insurans ni tak cover utk Batu Karang..
Menyesal tak sudah.. Doktor tanya nak terus kan rawatan kena bayar DEPOSIT RM10,000.. Kalau tak de duit boleh pergi hospital kerajaan.. Dalam kepala otak aku RM10,000 bukan jumlah yang sikit..mana aku nak cekau dalam masa singkat ni.. Aku keluar dari KPJ dan terus pergi ke Hospital Kerajaan di Seberang Jaya..
Sampai di sana.. Aku buat pendaftaran. Nak daftar pun ambil masa lebih sejam.. Kemudian nak tunggu jumpa doktor aku terpaksa tunggu lebih 2 jam.. Sampai je giliran aku, doktor chek aku dan sahkan aku memang ada batu karang tapi katanya kita tak boleh buat operation segera sebab TAK URGENT.. Katanya ada ramai lagi pesakit yang lebih serius dari penyakit ni yang tengah tunggu giliran.. Aku terpaksa set appoinmnt untuk tarikh lain. Lebih kurang 1 bulan berikutnya..
Setiap kali aku pergi jumpa doktor kes aku asyik ditunda sehingga lah sekarang.. Kini baru aku tahu kenapa kita perlukan MEDICAL KAD.. Ada orang cakap PEGAWAI KERAJAAN mcm aku ada KEISTIMEWAAN bila masuk hospital kerajaan.. Aku tercari-cari di mana keistimewaan tu ??????
Bila dah SAKIT tiada pilihan lagi.. Duit tidak lagi menjadi soal.. Aku terus dapatkan rawatan di Hospital Lam Wah Ee.. Bil RM15,000 menjadi korban.. Mujur lah aku ada sedikit simpanan di Tabung Haji.. Simpanan 15 tahun hilang sekelip mata.. Kini baru aku tahu nilai MEDICAL INSURANS..
mbk
perunding takaful
0192853910

T_T https://www.facebook.com/mardiyah.kamarudin

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...