Thursday, September 10, 2015

Ayah lah orang yang paling utama yang perlu mencarum Takaful

Saya terima whats app dari rakan sekolah rendah, bertanyakan mengenai Takaful keluarga. Dia ingin mencarum untuk Isteri dan anak-anak. Tetapi bagi saya secara peribadi, dialah yang paling utama dan orang yang WAJIB ada Takaful ini. Kenapa Si Ayah penting mencarum Takaful? Ahli keluarga yang lain tak penting ker? Ahli keluarga yang lain penting juga.. tapi yang paling PENTING adalah Si Ayah.. kerana ayah adalah "breadwinner". Sebagai ketua keluarga, Ayah bertanggungjawab mencari rezeki untuk keluarga dan keluarga bergantung harap pada Si Ayah. Walaupun ibu bekerja, Si Ayah masih diperlukan sebagai sumber rezeki keluarga. 

Apa akan berlaku jika ini menimpa nasib Si Ayah?

 



Susah bukan? Dugaan yang terlalu perit.  Tujuan saya untuk tulis entri kali ini untuk beri kesedaran buat anda semua sebagai "Breadwinner". Bayangkan Income RM 36,000 setahun. Tolak perbelanjaan dapur, tolak loan rumah, tolak loan kereta, tolak simpanan, tolak duit mak atau ayah, tolak perbelanjaan pendidikan anak-anak..... tolak utilities.... dan hasil bersih untuk perbelanjaan lain-lain. Jika berlaku apa2 kat Si Ayah, katakan accident.. dan memerlukan duit kos rawatan RM50,000.Apa berlaku pada Income RM 36,000 tue dan perbelanjaan? Mesti Si Ayah akan ambil dari duit simpanan.. pinjam dari mak atau ayah, pinjam dari keluraga yang terdekat, pinjam dari kawan2. Susah bukan... Yang paling perit kena gadai aset aset yang ada seperti Tanah, rumah, kereta... Ini semua untuk kelangsungan hidup.....


Jika Si Ayah mencarum Takaful.. perkara ini pasti akan berlaku...












KISAH BENAR

Ini adalah kisah benar yang berlaku pada tahun lepas (2014). Seorang engineer yang bekerja di sebuah syarikat swasta yang terkemuka, berpangkalan di Kemaman. Beliau telah pun memilih Syarikat Takaful ini untuk mencarum sebagai Takaful Hayat (Life Insurance). Setelah 4 bulan mencarum, ditakdirkan Allah S.W.T, beliau terbabit dengan kemalangan dan meninggal ditempat kejadian. Arwah meninggalkan seorang Isteri dan anak bakal lahir ketika itu.

Arwah pergi dengan secara mengejut, memang memilukan hati Isteri dan keluarga. Akan tetapi, arwah ada meninggalkan pendapatan (Income) untuk Isteri dan anak bakal lahir supaya mereka boleh meneruskan hidup dengan "peace of mind". Pampasan arwah yang akan Isteri dapat adalah RM442,000++. Cukup banyak....... Hanya 4 bulan mencarum, pihak Takaful sudah membayar jumlah sebanyak itu. Si Isteri tak perlu bimbang akan masa depan anak yang bakal lahir. Hutang rumah, hutang kereta, perbelanjaan harian, bil-bil yang perlu dibayar pun Si Isteri risau kerana dengan Pampasan Takaful inilah dapat melangsaikan hutang-hutang dan perbelanjaan yang ada.

Disclaimer: Hanya untuk accident pihak Takaful akan menyiapkan Pampasan secepat mungkin kerana ia dikira clean case atau kes yang nyata dan benar. Jika pampasan penyakit kritikal hanya akan dibayar selepas tempoh bertenang 60 hari.

mbk
perunding takaful
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...