Tuesday, March 11, 2014

Cara guna medkad 101

Call agent dan semak medkad commencement bila, sebab kalau less than 120 days, ada spesifik illness dia belum cover lagi (ie sinus, tonsil, eat nose throat, slip disc dan CI). 

Selain pada tu, semua cover InsyaAllah.

*Jadi advise agent sangat crucial at this stage.

1. Pegi emergency, register dan que jumpa MO.

2. MO akan cek dan verify samada kes ko quality atau tak untuk warded.

3. Kalau warded, minta MO expeditekan report ke HQ (banyak kes klien tunggu lama bukan sebab GL lambat, tapi doktor pun boleh jadi lambat prepare prelim report ke HQ).

4. Kalau terasa lambat, call agent balik, bgtau GL belum keluar. Agent boleh directly check dengan Admission HQ (24hrs) dan semak status GL.

5. Sementara tunggu GL, klien semak juga dengan admission untuk secure single bedroom. Banyak kes agent kena maki sebab klien tak dapat single bed, while hal macam ni bukan dalam kawalan agent ataupun Takaful, hal bedding semua tertakluk pada availabilty hospital. Sebab tu klien yang ada sekitar KL aku suggest ke pcmc, sebab sana semua single bedded. 

6. Once GL ready, barulah nurse warded kan ko.

7. Masa discharge, step 4 akan berulang. Jadi inform agent so dia boleh closely update status final GL.

8. Pada yang subscribe pakej co takaful, akan ada caj 10% masa discharge. Jadi jangan mengamuk kat agent pulak kalau kena bayar sikit nanti. Selalunya dia akan offset dengan deposit (sesetengah hospital minta deposit rm300-500), dan sesetengahnya tak mintak.

Key point, kalau dah sakit sakit dan nak ke hospital, call/sms/wassap lah agent supaya agent boleh advise dan guide korang accordingly.

Agent tak respon, tak pikap fon, tak balas sms?. Kalau 1-2 jam bagi muka lagi, tapi kalau makan sehari lebih tak respon jugak, ikut kau orang lah nak buat apa.
Tapi eloknya jangan melenting dulu, mungkin agent tak sihat, ada kecemasan, anak bini sakit, yelah ejen pun manusia jugak. Hehe.

In case agent tak respon dan situasi pulak crucial, pm je lah aku kat fb, InsyaAllah aku cuba assist apa yang mampu.

https://www.facebook.com/mardiyah.kamarudin
019-2853910

Thanks to https://www.facebook.com/fdaus.ahmad/posts/10202625374009228 for the tips.

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...