Thursday, March 6, 2014

Edisi Info Takaful: Tips Takaful memilih Takaful terbaeeek

Sejak kebelakangan ini, ramai yang pm aku tanya pasal produk takaful dari syarikat syarikat lain. Ada yang print screen faedah minta aku komen, ada yang type panjang lebar pasal harga medkad yang katanya lebih murah, ada pula yang minta aku membanding banding setiap line item.

Ok macam ni, kalau aku komen..sedikit sebanyak aku akan 'bias' sebab aku mewakili salah sebuah syarikat takaful dalam banyak banyak syarikat yang beroperasi di Malaysia ni.

Jadi, untuk berlaku adil, aku sarankan kepada sesiapa yang masih dubious, keliru atau tak confident dengan plan takaful dari company yang pelbagai macam ni, buatlah beberapa background cek seperti di bawah.

1. Semakan ranking dan sales chart company takaful tu.
2. Proof of successful claims di bawah portfolio agent yang approach kau orang
3. Manual check. call sendiri beberapa hospital swasta, dan tanya bahagian Insurance/Takaful, syarikat takaful mana yang steady, mudah urus, tak banyak songeh. Hospital selalunya tak menipu. Diorang akan beritahu mana yang ok.
4. Jangan jump off cepat sangat dengan cheap product with expensive benefit. Ada sebab kenapa dia murah, dan ada sebab kenapa dia mahal. Probe technical question macam:
- Co takaful
- Guaranteed renewal status
- Segregation on coverage portion
5. Agent. Instinct ko cakap ok, go ahead dengan dia. Otherwise, cari orang lain.

Ok clear?

sumber:  https://www.facebook.com/takafulman

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...