Thursday, January 9, 2014

Takaful 101

Nie aku ambik facebook kawan aku merangkap Takafulman. Aku tak reti nak susun ayat kesedaran. Aku jenis straight forward. So, untuk menjelaskan kata-kata n ayat-ayat kesedaran nie aku copy n paste kata-kata dari Takafulman a.k.a author sembang kencang

Malam ni aku nak mengajar konsep Takaful yang paling asas.
Takaful vs Simpanan Biasa
Harap korang boleh baca. Tulisan oramg lelaki mostly cam nie.
          Rujuk gambarajah ni. Pertamanya, abaikan seni tulisan aku tu, kau orang boleh baca ok lah tu. kahkahkah!
ok, tengok bahagian simpanan. Mesej aku nak sampaikan mudah, kalau jadi apa apa kat kau, habis barailah simpanan kau, silap silap kena pinjam duit kat orang. Benda ni dah selalu jadi dalam masyarakat kita. Dan kalau mati pula, takde lah apa apa tinggalan melainkan didikan dan ilmu untuk anak isteri tercinta.  
Lepas tu, kalau kau dah kena sakit kritikel, habis lingkuplah simpanan sebab duit semua tak ada, kerja pun entah boleh entahkan tidak.
ok, tengok pulak bahagian Takaful Power. Mesej yang aku nak sampaikan kat sini pun jelas, kau simpan rm200/month, jadi apa apa..dah ada medkad power cover ko dari rm625k-rm4juta. Kalau mati pula, selain ilmu dan didikan untuk anak isteri, ada lah juga pampasan wang untuk mereka menyara hidup membeli beras dan gula. 
Lepas tu kalau kau kena sakit kritikel pulak, rm200/month tu Takaful bayarkan pulak untuk kau sampai bila bila. Kos hospital rileks sebab medkad power tetap steady cover kau. Ya Ya Ya.Walaupun kau dah tak kerja sebab sakit macam yang aku cerita tu.
Benda ni senang je nak faham. Tinggal degil dengan tak degil nak terima je la. Kakakaka.
Yang dah faham dan boleh terima, cari aku macam biasa. Yang tak berapa faham, boleh cari aku juga, aku terangkan lagi sampai kau puas hati.
-Takafulman-
Credit to: https://www.facebook.com/fdaus.ahmad

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...