Tuesday, June 25, 2013

Anak kena bronchitis dan kekerapan kuar masuk spital... kalu ambik Medikal kad, Pihak takaful accept tak?

Last month ader jumpa client yang betul-betul nak Takaful. Dier nak insured untuk anak dier jer. Yerlah budak-budak nie cepat n mudah nak sakit. Tue yang terjadi kat anak dier. Lebih-lebih lagi musim jerebu nie huh. Masuk spital pun company yang cover tapi mamanya bimbang pasal semua kos rawatan yang company cover hanya akan habis untuk tanggung kos rawatan anak dier jer dan dier jugak takut kalu dier masuk spital company dah x leh cover dier pasal insurans company dah sampai limitation. 

Saya tanya apsal puan x ambik Takaful skali. dier kata dier ader masalah budget. Nie pun dier dah ngam-ngam buat budget untuk anak dier. Saya boleh tgk impression muka client saya nie yg cukup bimbang pasal kos rawatan spital nie. Takut anak sakit lagi , dier x leh nak buat apa dan takut x boleh nak bayar. Tue yg dier nak sesangat medikal kad.. Tue pun dier bimbang takut tak lepas pasal anak dier pernah masuk spital.. kerna kes bronchitis.

Saya just kata Insya-Allah.. saya doakan agar dipermudahkan..

Then after 2 weeks, aku dapat surat cinta dari HQ. Acceptance letter untuk anak client aku nie. Apa yang aku dapat baca yg company hanya cover pampasan kematian, perbelanjaan pengebumian dan premium percuma untuk ibu/bapa. 

Yang pihak takaful DECLINED, pampasan penyakit kritikal, accident, medikal kad, elaun spital dan premium percuma untuk anak. Aku sedey dooohhhhhh.. Sakit pulak biler aku yang membaca nyer. Bukan aku sedey pasal tak dapat komisen, sedey bagi pihak ibunya pasal tak berupaya mendapat medikal kad. So nak buat cam mano kan. Sudah ditetapkan oleh pihak Takaful kerana risiko nya cukup tinggi. Pihak takaful tak nak tanggung sebarang kemungkinan. So.. pihak takaful klasifikasikan kes ini sebagai "rated up" yang mana anak cient aku nie kerap masuk kuar spital akibat gangguan pernafasan. Aku call client aku pasal nak citer benda nie. Aku pun tak tahu nak cakap cam maner.. Just direct to the point jer. Client aku kata ramalan ku benar belaka (judul lagu Zul Umbrella). 

Client aku tak setuju dengan offer HQ tue.. Yerlah.. yang penting medikal kad.. dah medikal kad DECLINED, maka client aku suruh cancel. Kalu cancel Pihak Takaful akan refund balik cheque tue. Habis citer..... Kalu anak dier nak apply medikal kad tue boleh tapi kena tunggu 1 tahun. Kerna lepas 1 tahun, nak tgk sakit dier masih ader atau dah tak der dah. Ini boleh diketahui melalui medikal check up.

So.. mommies diluar saner tue.. aku nasihatkan maser dok preggy (pregnant) lagi.. silalah insured anak anda. Jika dah jadi macam nie.. gigit jarilah.. Sampai biler nak harapkan insurans company? Insurans company pun ader limitation tau!!! Kesianlah kat anak anda.. dan diri anda sendiri kerna kena kuarkan duit poket sendiri...

mardiyah79@gmail.com
019-2853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...