Friday, October 14, 2016

HIBAH TAKAFUL


Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya.

Iaitu datuk atau pakciknya. Bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain.

Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.

Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki...bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya
.
Apabila agama itu diambil separuh separuh, yang memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.

Mari kita berfikir akan kisah benar yang berlaku pada seorang balu yang kematian suami.

1. Semasa hidup simati orang susah, adik-beradik tak pernah menjenguk, apatah lagi nak hulur belanja untuk anak buah walaupun semuanya kerja bertaraf tinggi.

2. Rezeki anak-anak simati dapat beli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres. Tak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah utk tujuan berkebun tetapi tak kesampaian(meninggal dulu).

3. Simpanan simati ada dalam RM10,000.00 di bank, sebuah rumah dan sebidang tanah.

4. Simati selalu beritahu isterinya kalau dia tiada, isteri dan anak-anak tak lah susah mana, ada tempat bergantung, ada sedikit duit dan ada tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan simati untuk si isteri dan anak-anak.

5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas(masalah jantung). Simati meninggalkan balu dan 2 orang anak perempuan.

6. Sejurus selepas simati dikebumikan, adik beradik simati termasuk ibu simati telah mengajak si isteri berbincang pasal harta simati kononnya simati akan terseksa dalam kubur kalau tak diselesaikan secepat mungkin.

7. Simati tiada anak lelaki, jadi harta-harta simati akan dapat juga pada adik beradiknya.

8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang kerumah, siap buat lakaran dalam kertas ikut hukum faraid, bahagian utk isteri, anak-anak, ibu simati dan adik beradik simati.

8. Hukum faraid-bahagian isteri dapat paling sedikit, lansung tak pedulikan perasan sibalu yang masih bersedih, dihamburkan pula nas-nas dalil-dalil bab pembahagian faraid.

9. Paling memilukan, dinilaikan sekali rumah yang diduduki oleh sibalu dengan anak-anak ikut nilai pasaran. Kemudian mereka itu bagi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris-waris yang berhak sekiranya mahu tetap tinggal disitu, atau keluar dari rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan ikut hukum.

10. Nak cari mana 150k? Nak tak nak terpaksa keluar dari rumah tersebut rumah dijual, dapatlah bahagian sibalu dan anak-anak dengan jumlah yang sibalu dapat dan anak-anak simati hampir mustahil dapat cari rumah baru.

Bermula lah episod merempat si anak-anak yatim, berpindah randah, menyewa situ sini, jangankan sibalu, si anak pun bekerja lepas balik sekolah nak sara diri sendiri, duit simpanan /tanah sebidang/rumah dijual siwaris. Harapan simati untuk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaannya berkecai sama sekali. Waris-waris semua lesap lepas dapat bahagian masing-masing.

Walaupun berhak pada harta simati tapi kene tengok pula tanggungjawab yang harus dipikul jangan ambil agama itu separuh separuh untuk kepentingan sendiri. Ya tak berdosa ambil harta yang sememangnya hak kita dalam hukum, tapi berdosa gagal menjalankan tanggungjawab nafkah pada anak-anak simati-tempat tinggal /pakaian/makan minum.

Jika kita termasuk dalam golongan sebegitu sebelum ni berubahlah dan moga dijauhkan keturunan kita adik-adik kite suami kita anak kita dari bersifat kejam begini.

Ambil pengajaran saudara saudari, sekali lagi saya ingatkan apa yang agama ajar, bila simati meninggalkan anak-anak yang belum baligh, wajib bagi walinya mengikut turutan wali sebelah simati menyediakan nafkah untuk anak simati. Kalau tidak diambil peduli, menanggunglah diakhirat kelak.

Hukum faraid itu sangat adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki sebab lelaki adalah ketua keluarga yang kene menanggung orang-orang dibawahnya, kenapa apabila tiada anak lelaki, harta akan diberi juga kepada adik beradik simati? Jelas Allah memberitahu bahawa adalah tanggungjwb si wali-wali untuk menanggung nafkah si anak yatim (lebih-lebih si yatim adalah perempuan) dan semoga dengan pembahagian faraid dapat meringankan beban /membantu si wali-wali untuk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.

INGAT YA! Dapat pembahagian harta simati bukan terus beli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab si anak yatim.

Wallahu'alam

Wahai suami... jom dengar berkaitan HIBAH, permasalahan harta peninggalan mungkin boleh diselamatkan...

Sharing is caring 👍

kredit: Azham Razali.

mbk
akupenjualinsurans.blogspot.com
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...