Monday, December 8, 2014

Penyakit konginetal , takaful @ insurans cover tak?

Salam Monday Blues,

Saya tertarik dengan soalan yang berkaitan dengan Thalasemia, adakah pihak Takaful @ insurans cover atau Tidak?

Jawapannya TIDAK. Ini kerna ia terdiri dari penyakit konginetal. Sudah termaktub dalam mana2 polisi insurans @ Takaful, penyakit konginetal TIDAK COVER. Kenapa? Kerna kosnya cukup mahal dan ia biasanya melibatkan bayi dan kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah. Dan juga orang dewasa. Kos untuk Thalasemia pun boleh mencecah RM8K. Itu baru sekali lawatan. 

Thalassemia is a congenital disorder characterized by the deficient synthesis of one or more of the globin polypeptide chains that result in an imbalance between numbers of alpha and beta globin chains. The end result is ineffective erythropoiesis, hypochromic RBCs, microcytosis and hemolysis which consequently lead to anemia. The severity depends on the number and type of mutations present.
As a group, thalassemias are the most common single genetic disorder known. 
Bagaimana nak tahu sesetengah penyakit itu konginetal? Penyakit konginetal terdiri dari penyakit adalah hadir pada kelahiran (bawaan lahir), penyebabnya mungkin genetik atau non-genetik ( sumber: http://kamuskesehatan.com/arti/kongenital/) . Bagaimana pihak Takaful tahu penyakit itu dari ketegori konginetal? Ini berdasarkan laporan perubatan dari pihak Dr yang merawat. Dr yang akan menentukan penyakit itu konginetal atau tidak. 

Contoh Penyakit konginetal
1. G6PD
2. Thalasemia
3. Lelangit merekah
4. Pembuluh darah otak abnormal atau lebih dikenali sebagai Arteriovenous Malformation (AVM). - contoh kes Penganalisis jenayah Malaysia En Kamal Affendi
5. Cerebral Palsy - contoh kes adik Muhammad Firdaus Dullah yang dijumpai kurus kering terkurung dalam rumah pangsa di Nilai
6. Anal Atresia
7. Atrial Septal Defect
8. Coarctation of the Aorta
9. Congenital Cataract
10. Congenital Deafness
11. Congenital Diaphragmatic Hernia
12. Infanite Hydrocephalus
13. Oesophageal Atresia
14. Spina Bifida
15. Tetralogy of Fallot
16. Tracheo-oesophageal Fistula
17 Transportation of Great Vessels
18. Ventricular Septal Defect


Ini hanyalah sebahagian contoh penyakit konginetal yang saya tahu. Item no 3, 5 hingga 18 ada insurans yang cover tapi berbentuk konvensional (Prudential )

Tidak ada orang dimuka bumi ini ingin sakit. Terutama sekali bila terkena anak yang tersayang.Saya doakan anda dan keluarga diberi kesihatan sentiasa hendaknya. Amin.


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...