Friday, January 4, 2013

aku ader masalah dengan Takaful

Salam,


Ader sorang brother nie cukup hangin dengan agent Takaful. Nie kes claim lah .. apa lagi.. manusia nie kalau bab duit memang sensitive.. termasuk aku.. heheeh .. so.. brother nie ader lah tanya soklan kat agent Takaful yang lain dalam forum cari. Jom kiter tengok setakat maner kehanginan brother nie......


brother : saya pemegang kad medikal , every month byr rm150 untuk insurance coverage. Kebetulan last week, saya terjatuh and pergi ke hospital swasta ( colombia hospital, puchong), bila saya kuarkan kad medikal, dia cakap kad ni hanya untuk masuk wad aje. saya dh pelik, agent saya ckp kalau accident boleh je pergi ke mana hospital swasta (panel hospital),infact agent saya sendiri pernah citer dgn saya mana2 yang berkaitan dgn accident even jatuh pn bleh pergi ke hospital swasta untuk treatment. 

saya frustrated sangat! walaupun bil yang dikenakan tidak smpi 200, tapi saya frust kenapa cakap lain, bile kene lain.. saya xtau sape yang silap, hospital or agent. but one thing for sure,  saya tengah consider untuk terminate takaful nih.. tetiap bulan kita bayar cantik, bila kene musibah, xboleh pakai.. buang duit saya je, duit yang saya bayar tetiap bulan untuk insurance baik saya simpan untuk tabung saya sendiri aje mcmni. mungkin saya ambil yang paling murah, kene amek yang paling mahal kot baru dapat yang elok2

saya jawab: Salam,

Saya bersimpati dengan brother. Ya, medikal kad hanya digunakan untuk warded semata2. Kalau accident teruk sesangat dan memerlukan warded, medikal kad akan digunakan. Jika accident kecik kecik jer.... medikal kad tak leh guna. Tapi, optimak5 boleh claim accident yang kecik kecik cara reimbursement. 

Happy new year

brother : terima kasih mbk sebab replied.

but saya masih tak puas hati lagi, bila saya tanya agent pasal bil dia mentioned yang bil akan ikut ko-takaful. since bil saya ni RM 137, saya xboleh claim. Now saya marah sangat2... takkan saya nak kene cakap dgn hospital, you bilkan i pnya sakit ni lebih dari 1k, nanti i claim i bleh dpt 700 dari insurance, lagi rm300 saya cover dulu.. xkn nk tggu saya sakit melarat smpi masuk hospital and nazak baru bleh claim???

Bukan saya berkira sangat nak claim pasal RM137 saya ni, xbanyak pada sesetengah orang, tapi kenapa xcakap awal2 benda ni xbleh, kalau saya tau baik saya xamek insurance langsung, baik masuk hospital kerajaan aje. kalau bil melambung boleh mintak JKM untuk pengurangan so xpyh nk byr byk2.. skrg ni hospital kerajaan pun dah bagus kalau x se-par dgn private at least tgh climbing to be at that level. 

now saya nak kene confirmkan betul dgn semua agent takaful kat sini, kalau saya ada sakit yang xmemerlukan warded ( demam dan sewaktunya tak termasuk) cth macam small burn, etc.. perlu ke saya ke hospital private utk rawatan or better pergi ke hospital kerajaan? even saya dah ada medikal kad yang saya byr tetiap bulan? kalau saya ke private, bleh claim but ikut ko-takaful or based on amount yang saya kene charge? what if my bill less than RM300? bleh claim or pandai2 byr sendiri?

agent Takaful yg lain jawab: 
now saya nak kene confirmkan betul dgn semua agent PRU BSN kat sini, kalau saya ada sakit yang xmemerlukan warded ( demam dan sewaktunya tak termasuk) cth macam small burn, etc.. perlu ke saya ke hospital private utk rawatan or better pergi ke hospital kerajaan? even saya dah ada medikal kad yang saya byr tetiap bulan? kalau saya ke private, bleh claim but ikut ko-takaful or based on amount yang saya kene charge? what if my bill less than RM300? bleh claim or pandai2 byr sendiri?
Untuk jawapan kat atas nie : Salam,

utk medical kad bole digunakan jika awak admitted di hospital panel pvt utk rawatan sakit/kemalangan

jika tidak overnite, utk rawatan kecederaan kecil masih bole claim..tp re-imburse basis (byr dulu & claim kemudian), pass original resit pd ejen & dia akan uruskan tuntutan awak

jika claim tersebut under out-patient mcm kes awak rm130 tu..maka 10% ialah rm13 saje..so u akan dpt balik claim rm117

Brother: Terima kasih replied problem saya.

Kalau apa yang tuan bgtau tu memang betul, so which means saya xkan ada problem untuk submit claim and get the remaining amount 90% from the bill. Saya akan refer kat agent tu and kalau dia xphm jugak, saya suruh dia call tuan. this small thing become big because of lack of knowledge and experience by my agent. 

Saya cuba tengok yang ni dulu, kalau benda ni bleh selesai elok, saya teruskan dgn polisi insurance saya ni, if not, saya akan cari replacement yang lain.

Moga brother nie dapat claim dier balik dan kisah nie menjadi pedoman buat kiter semua. Harap tetuan semua mengerti. OK

PS:// berdebar nak jumpa client pasal buku polisi lambat printing........ baru jer dapat.. hmmmmm


31 comments:

Sophy Sufian - Debt and Wealth Consultant said...

Mudah
Murah
Terjamin dan
Sah di sisi undang-undang

Kami menggunakan kaedah Plan Pembayaran Mudah (atau 'Easy Payment Plan) yang telah terbukti berkesan dalam

membantu ramai yang telah terjerumus ke dalam 'lembah' hutang kad kredit untuk keluar dari sistem yang amat memeritkan lagi

menyeksakan ini.

Kunci kepada pengendalian ini ialah bagaimana kami boleh jadikan hutang tertunggak anda yang telah sekian lama 'terperap'

dalam kad itu BEBAS dari interest atau dalam Islam dipanggil 'Riba'.

Apabila tiada interest maka hutang anda PASTI selesai dalam tempoh yang telah ditetapkan kerana tiada bayaran 'bunga' yang

akan dikenakan oleh bank lagi. Maknanya di sini anda akan bayar kepada bank setakat yang anda gunakan sahaja.

Kami akan tunjukkan cara atau kaedah yang betul dan selamat dalam menyelesaikan kad kredit walau pun akhirnya nanti anda

tak jadi nak dapatkan perkhidmatan kami. Yang penting anda faham dan sedar punca kepada segala permasalahan yang

berkaitan dengan hutang kad kredit anda dan bagaimana cara nak mengatasinya.

Memandangkan setiap kes adalah unik dan bergantung kepada kondisi serta keadaan serta tahap hutang masing-masing.

Maka perkhidmatan ini adalah secara one-to-one session secara bersemuka dan sangat unik khusus untuk menyelesaikan

masalah hutang kad kredit anda sahaja. Lebih istimewa lagi kerana kami akan berikan khidmat nasihat ini secara PERCUMA!

Jadi... Jangan buang masa... Tarikh akhir pembayaran hutang kad kredit dah semakin dekat dan bila sampai masa nanti anda

harus membayar 'bunga' berserta bayaran2 lain sekiranya ada... Kalau berterusan macam ni ntah bila lah agaknya hutang nak

selesai kan?

Tanpa membuang masa... Hubungi SEKARANG juga - 0193355399 atau 0389275399

Boleh juga hubungi saya secara online sama ada melalui Whatsapp / Viber / WeChat atau website rasmi EzPayment2U di
http://www.ezpayment2u.com

Anonymous said...

Yassir Khalifa

Info yg diberi oleh ejen Brother x begitu tepat.
yg tepat seperti jwpan drp ejen2 yg lain iaitu :

1) Medical Card - utk kes warded/admit
co-takaful 10% (min rm300 - max rm1000)

2) If accident and x admit, pihak PruBSN Takaful masih cover cuma client perlu membuat pembayaran terlebih dahulu di klinik/hospital dan kemudian segala laporan/resit(dgn ade note spt "due to accident" drp doktor) hanta kpd ejen dan ejen akan uruskan proses claim nya.
co-takaful sebanyak 10% drp kos:
spt cth kos rm200, so claim yg diterima hanya rm180 = rm200-rm20

akok is a person not a kuih said...

Thanks for ur feedback. reaally appreciated

Unknown said...

Salam.saya disini juz nak kongsi sedikit ilmu.. INSURAN? adalah merangkumi life + medical + savings...semua syarikat insuran ada kebaikan dan kekurangan masing2..tapi yang paling penting anda tahu tujuan utama anda amik insuran n memahami polisi yang diambil..semuanya bergantung kepada individu n kemampuan masing2...saya menjual medical card coverage 100% & tidak perlu membayar deposit hospital (pakej tambahan, klinik swasta pun percuma seluruh malaysia)..selain itu boleh mengelak cukai pendapatan disamping dijadikan simpanan jangka panjang..PLAN INDIVIDU=RM100 ke atas…PLAN FAMILY(IBU,BAPA & ANAK2)=RM200 ke atas…PLAN PEKERJA=RM50…saya tidak menjual insuran semata2, saya hanya ingin berkongsi pengetahuan bersama anda..dapatkan agen yang menjual ilmu insuran kepada anda secara percuma dan tidak mengejar keuntungan semata-mata.IKHLAS DALAM MENCARI KEREDHAANNYA..(MUHD FAIZ-0174123816 PRUDENTIAL BSN TAKAFUL AGENT)

akok is a person not a kuih said...

wa'alaikummussalam,

saya dah add. hehehe saya suka biler jumpa nama yg sama... :)

fiza.ziarul said...

salam..boleh saya dapatkan no tel ajen insuran EZ takaful kawasan jb....

akok is a person not a kuih said...

salam Fiza,

EZ takaful tak pakai ejen. sis just call no talian nie 1300 130 020. So, segala permohonan akan dibuat melalui talian telefon.

cheers

mbk :)

Unknown said...

Saya nk tanya mengenai ez insyuran..klu kemalangan kecil tapi tk masuk wad adakah boleh clim insyuran..dan jika masuk wad swasta bersalin adakah boleh clim..

akok is a person not a kuih said...

salam ain damia,

terima kasih kerna sudi bertanya,

soalan: ez insyuran..klu kemalangan kecil tapi tk masuk wad adakah boleh clim insuran?

Jawapan: TIDAK BOLEH CLAIM. kENA HOSPITALISED DUE TO ACCIDENT.

soalan: jika masuk wad swasta bersalin adakah boleh clim..

Jawapan: TIDAK BOLEH CLAIM. Mana2 syarikat takaful atau insurans TIDAK BOLEH CLAIM UTK KOS BERSALIN KECUALI ADA KOMPLIKASI KEHAMILN.

Moga saya menjawab soalan sis

mbk
0192853910

Anonymous said...

Kalau takaful personal lady pon kalau bersalin tak boleh ke?

akok is a person not a kuih said...

hi Anonymous,

terima kasih kerna sudi bertanya,

Kalau untuk bersalin, kos bersalin atau yang berkaitan dengan bersalin, pihak Takaful TAK COVER. Sudah tertulis dalam pengecualian:

Kehamilan (dan komplikasi berkaitan), melahirkan anak (termasuk kelahiran secara pembedahan), keguguran, menggugurkan kandungan dan jagaan serta pembedahan pranatal atau postnatum, kaedah kawalan kelahiran kontraseptif mekanikal atau kimia, rawatan berkaitan ketaksuburan termasuk disfungsi erektil dan ujian atau rawatan berkaitan impoten atau pensterilan.

harap saya menjawab soklan.

cheers

mbk
0192853910

aekong said...

Assalamualikum.

Orait. Sebenarnya claim insuran ni kena tanya pada diorang yang pernah terkena. Banyak syarikat insuran susah nak bayar claim. Dan ramai yang merungut rugi bila masuk insuran. Tiap-tiap bulan potong gaji. Bila time nak claim sendiri mahu ingat. Yang tak terkena lagi lagi biarlah diorang kata. Saya pernah terkena. cuma berhati2. Tapi pada saya yang terbaik adalah prudental. Bila you all tutup akaun duit dapat balik. bila dah stabil boleh buat balik insuran dengan prudental. Klau syarikat insuran yang lain tu saya no komen

Anonymous said...

i nak tanya
td husband i tiba2 sesak nafas
bayar insurance dah 6 kali bayar rm205/monthly
doc suh admit utk ultrasound & endoscope besok pagi
tiba2 GL declined sbb katanya baru 5 bulan
i x faham ape kejadahnya semua ni
so semua bill td i bayar rm600 lebih
agent mmg lgsg x concerned.. kami termanggu2 berfikir mcm2..dahla kami bayar insurance lepas tu x bley guna..wtfish! dahla duit abis bertambah abis je lagi duit kami! asben x penah ada sakit pape..tba2 agent ckp doc diagnosed asben da ade sakit padahal bila i jumpe
doc td dia ckp dia x tau pon asben i sakit apa lg baru nak check besok..di letak situ suspect gastric...ape masalahnya sebenarnya? so bill ni x boleh claim kan? kami terpaksa minta doc discharged asben i sbb takut x mampu bayar bill jika wArded...betul2 kami dianiaya...

Anonymous said...

salam,

nak tanya, apa kelebihan amik takaful melalui agen berdaftar cth al isra', al fateh empire. macamana pula jika direct dgn operator takaful.

PRUBSN hotline customer service bukan 24/7. macamana sekiranya tak dapat hubungi agen sewaktu kecemasan?

harap dapat sedikit penerangan

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam,

Terima kasih Anonymous sudi baca belog saya dan terima kasih sudi bertanya,

Soalan:
apa kelebihan amik takaful melalui agen berdaftar cth al isra', al fateh empire. macamana pula jika direct dgn operator takaful.

Jawapan:
Kelebihan nya agen berdaftar seperti yg anonymous sebut nie dapat tolong client buat claim, pengurusan kemasukan hospital dan khidmat nasihat. Agen berdaftar yg anonymous sebut tue adalah agency bumiputera yg berjaya. Jika salah seorang agent buat hal, sekurang-kurangnya ada agen berdaftar yg lain sudi tolong anonymous. Apa yg penting anonymous kena tahu no tel manager agen berdaftar tersebut. Jika direct dengan operator Takaful, agak sukar untuk buat tuntutan. Ini kerana segala borang Anonymous kena isi dan perlu buat beberapa dokumentasi.

soalan:
PRUBSN hotline customer service bukan 24/7. macamana sekiranya tak dapat hubungi agen sewaktu kecemasan?

Jawapan:
Ya betul.. khidmat pelanggan PBTB bukan 24/7. Jika berlaku diluar waktu pejabat sila hubungi

1. Business hours : 5.30pm - 9.00 PM 03-21792713

atau

2. Business Hours : 24 hours service 03-21667377 (Specialised PruBSN Medi Assist)

harap saya dapat membantu

cheers

mbk

Anonymous said...

Agen2 takaful jangan fikir untung je ok..sbb tu sampai skg sy xde polisi takaful langsung setakat ni..agaknye dah beratus agen yg ajak join tp sy tetap still reject..sbb ape?..sbb hal2 camni la..

Anonymous said...

Salam..mohon otai2 jawab persoalan saya ni berkenaan EZ takaful.

1. Adakah pampasan di bayar HANYA di sebabkan oleh kemalangah? kalau kematian biasa, adakan akan di bayar kepada waris?

2. Jika telah tamat tempoh matang, adakah saya akan dapat semula duit yang tidak di claim sepanjang tempoh tersebut?

akok is a person not a kuih said...

Salam Anonymous,

Terima kasih kerana sudi bertanya,

Berkenaan dengan EZ Takaful,

1. YA mereka HANYA COVER untuk KEMALANGAN SAHAJA. Kalau kematian biasa, pihak EZ Takaful TIDAK akan bayar kepada WARIS. Ia dikira BURN.

2. Untuk pengetahuan pihak tuan, EZ Takaful BUKAN berbentuk investment link yang mana ada saving. Ia dikira Term Takaful atau term insurans (seperti insurans motor). DUIT tak akan dapat semula jika tamat tempoh matang. jIKA TIADA KEMALANGAN DAN TAK PERNAH CLAIM, dan meninggal akibat sakit biasa, duit akan BURN. Sebab itu ia MURAH.

harap saya menjawab soalan tuan

cheers

mbk
0192853910

Anonymous said...

Terima kasih kerana sudi jawab soalan saya..baru terpikir nak ambil EZ takaful.

azlina said...

Salam en.muhd khairi
Sy hrap en tdk bfkiran sbgtu,tdk smua agent spt yg en gambrkan. Seboleh2nya kita sbg agent juga mahu stiap claim dpt dbuat tanpa ada masalah. Tetapi xapalah skiranya en tdk mahu ada polisi dgn mana2 company insurans sbb ia tdklah merugikan agent atau kompeni pun. Jgn dsbbkan pmikiran en yg mgatakan byar insuran utk bg agent kenyang tp jika brlaku sesuatu keatas en time tu bru akn rasa. Insurans kompeni manapun sama aje ada kelebihan dan kekurangannya.
Hanya org yg dah rasa saja tahu bile dtg pnyakit nak operate beribu2 dah mdikal kad mereka ok so memag lega byk kat situ.
Kalo xada mdkal kad tpaksa cri duit ikot manapun.jual hrta ka,wat pnjaman ka time tu la bru kita sdar. Bila da sakit agent insuran pun xlyan kita dah. Amek insuran pastikn time anda sht.
Ok maafkn sy kiranya ada kekasaran.

riduan said...

saya setuju dengan lyn nakashah. kalau boleh kita carilah ejen yang boleh dipercayai samada kawan atau sedara atau yang btul2 buat kerja. bagi saya takaful ini keperluan terutama bagi orang yang tak bnyak harta mcm saya. maybe en muhd khairi ni org yg duit xhabis sebab tu tak ambil takaful. wallahualam

Rani Elmutiara said...

Tak paham lah masalah hukum mengenai takaful. Belajar dulu...

Anonymous said...

Assalamualaikum kak..saya nak tanya kalau saya buat tak bayar duit takaful tu..adakah ia saya punya Eztakaful akan ditamatkan??....sebab dulu saya org Eztakaful suruh saya daftar dulu..pasty nanti call dia kalau setuju nak amik atau tak...saya dah binatang dgn keluarga dan keluarga kata tak perlu sebab ayah saya dah ada insurance untuk saya...saya pon call org tu untuk tamat kan takaful saya tu...tup tup..saya tengok maybank2u saya ..Ada penolakan duit drpd eztakaful...saya malas nak call org tu..saya ingat nak biar je tak nak bayar duit takaful tu dgn harapan takaful tu akan expired atau ditamatkan..boleh ke saya buat mcm tu??

Anonymous said...

UPDATED ..Assalamualaikum kak..saya nak tanya
kalau saya buat tak bayar duit takaful tu..adakah saya punya Eztakaful akan ditamatkan??....sebab dulu ada org Eztakaful suruh saya daftar dulu..pasty nanti call dia kalau setuju nak amik atau tak...saya dah bincang dgn keluarga dan keluarga kata tak perlu sebab ayah saya dah ada insurance untuk saya...saya pon call org tu untuk tamat kan takaful saya tu...tup tup..saya tengok maybank2u saya ..Ada penolakan duit drpd eztakaful...saya malas nak call org tu..saya ingat nak biar je tak nak bayar duit takaful tu dgn harapan takaful tu akan expired atau ditamatkan..boleh ke saya buat mcm tu??

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam,

EzTakaful tue kalau tak silap personal accident. Saya nak tahu cara pembayaran macam mana? dengan cara auto debit ker? Saya sarankan adik kena call EzTakaful sekali lagi untuk pembatalan. Sekurang2nya ada pembatalan secara hitam putih. Jika buat auto debit, kena hubungi maybank untuk pembatalan auto debit. Akak tak rasa Eztakaful akan ditamatkan begitu saja kalau tak bayar. Akak takut mereka deduct duit adik sekali lagi. Better call dik. Jangan biarkan begitu saja.

Salam Aidiladha

mbk
cheers

Unknown said...

Kawan saya ambik insurans dgn eztakaful. Premium sebulan rm20. Tp dia jenis main bayar je tp tk faham insuran apa yg dia ada. Saya nak tanya rm20 tu pakej insurans yg mana ye? Minggu lepas dia warded sbb denggi. So dia nak claim to dia sendiri tk tahu insurans yg dia ada.

Kepada siapa saya patut rujuk?

akok is a person not a kuih said...

Salam Shareman,

Ez Takaful adalah personal accident insurance. Sebab itu ia murah dan hanya offer RM20 sahaja. Memandangkan EZ Takaful hanya boleh claim yg melibatkan accident sahaja, jadi, KAWAN SAUDARA TAK BOLEH BUAT TUNTUTAN DENGGI DENGAN EZ TAKAFUL.

Maish belum terlambat jika kawan saudara nak memohon Insurans atau Takaful yg melibatkan kad perubatan.

Untuk Ez Takaful, kawan saudara boleh call, 1300 82 0010

Saya harap kawan saudara masih simpan polisi berkaitan.

Harap saya membantu

mbk
0192853910

bagus saudara nie membantu kawan, moga urusan saudara dan kawan dipermudahkan. Amin.

Unknown said...

Terima kasih banyak ye :) semoga urusan saudari dpermudahkan juga 😊

Unknown said...

Saya agent Prudential Bsn Takaful. Jika ada kwn2 sedang mencari plan Medical Card with saving atau plan Hibah serendah RM30/month,feel free to contact me di 013.3080.571. Trima kasih

Jenny Wa said...
This comment has been removed by the author.
Hanim AIA Takaful said...

Saya agent AIA Public Takaful,

Kalau ada yang berminat mencari medical card serendah RM67 sebulan tapi dengan benefit 100% full coverage hospitalization, min RM100k claim tahunan dan UNLIMITED untuk seumur hidup, hanya swipe card dan setel!

Boleh whatsapp saya, Hanim 017-3930527 / Iqmal 012-3503015
Atau LIKE page kami 'Medical Card Pilihan Saya' di FB untuk free quotation.

Thank you admin blog :)

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...