Wednesday, July 4, 2018

WAITING PERIOD

Waiting Period atau tempoh menunggu sebelum claim boleh dibuat sekiranya client mengalami sebarang penyakit atau melalui life stage. Dan tempoh menunggu ini terdapat beberapa tempoh yang berlainan.

Antaranya..

1. Medical Card untuk penyakit specific 120 hari dari tarikh policy approved
2. Critical Illness punya coverage, ada yang 30 hari waiting period dan ada yang 60 hari waiting period. 
3. Death Benefit - untuk case bunuh diri, kena setahun selepas policy start cover
4. Untuk Claim Life stage benefit (Untuk policy firstlink - Berkahwin, dapat baby, beli rumah dan sebagainya (refer dalam policy)...ada yang 2 tahun, ada yang setahun dan sebagainya)....

Untuk waiting period ni, bagi case specific illness, sebagai agent atau client, anda kena tahu, ia mula dikira daripada symptom (gejala) penyakit tersebut berlaku, bukan masa nak dapatkan rawatan.

Contoh, untuk penyakit specific (Batu karang le katakan, kena tunggu 120 hari daripada tempoh policy lulus)....katakan pada hari yang ke 125 client nak dapatkan rawatan, tapi bila doctor tanya, bila start sakit, patient atau client jawab dah seminggu lebih...then, symptom tersebut sudah berlaku dalam tempoh waiting period (kalau case macam nie berlaku)...ini yang kekadang GL Declined (client kena bayar dulu claim kemudian, sebab pihak syarikat Takaful memerlukan maklumat lanjut untuk history penyakit tersebut)....dan lebih buruk kalau symptom berlaku dalam tempoh FREE LOOK PERIOD, dan ini boleh menyebabkan CLAIM DECLINED....so, kena terangkan bebetul kepada client.

Sekian tips dari saya....untuk maklumat lanjut, boleh hubungi agent masing2 atau leader masing2....dan untuk orang awam yang nak dapatkan info lanjut pasal perlindungan takaful dan sebagainya, boleh hubungi saya 0192853910.

kredit: Blog Aziz Riadi

#tipstakaful
#takaful
#hibah
#cpmbk
#TabungWanita
#celiktakaful


5 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.. nak tanya cth kalau dah tahu ade sakit hemorrhoid sbelum apply insuran,blan 4 2018 sya bru apply health enrich vital. so kena declare ke sakit? kalo x declare sakit ade kah insuran cover? Kenapa kena tunggu tempoh matang 2 tahun?

akok is a person not a kuih said...

Waalaikumussalam,

Terima kasih kerna sudi bertanyakan berkenaan takaful

Saya sarankan puan declare penyakit hemorhoid untuk elak non disclosure kes. Jika jatuh dalam kategori non disclosure kemungkinan takaful diterminate dan claim pun sangkut. Kalau x declare penyakit ini insurans x cover kerana insurans boleh detect history health kita dengan bertanyakan pada dr yg merawat. Dr secara professional akan menjwab setiap soalan insurans.

Tempoh 2 tahun bukan tempoh matang. Tempoh 2 tahun adalah uncontestable procedure. Within 2 years, pihak takaful ada hak untuk investigate polisi jika ada keraguan pada kesihatan kita bila kita admit dalam hospital. Sebab itu saya sarankan puan declare penyakit hemorhoid. Jika tidak, pihak takaful akan investigate isu ini dan jika benar ia ada non disclosure kes, pihak takaful x cover.

Jika kita declare penyakit yg kita ada ada beberapa kemungkinan:
1. Akan ada loading yg mana monthly contribution akan naik
2 exclusion yg mana pihak takaful x cover penyakit hemorhoid dan penyakit berkaitan dengan nya secara langsung atau x langsung
3. Loading dan exclusio
4. Tiada exclusion dan tiada loadng jika kita dah sembuh

Moga saya menjawab soalan puan

Maaf diatas kelewatan membalas

Anonymous said...

kalau declare adakah sya kena bayar insuran lebih?
Buat mase nie sya amek takaful HE Vital.. sebulan dlam rm170

akok is a person not a kuih said...

Depends pada pihak takaful. Jika rekod Dr menunjukkan hemoroid puan berisiko untuk sebarang penyakit akan datang, pihak takaful akan exclude penyakit itu Dan sebarang penyakit yg berkaitan dengannya.

Jika pihak rasa Ada risiko Dan masih mampu cover henoroid, ya kemungkinan akan Ada loading yaitu kenaikan kerna puan susah Ada penyakit sedia Ada. I sudah dikira Ada peratus peluang untuk jadi balik.

akok is a person not a kuih said...

Sambungan....

Kenapa pihak takaful nak naikkan polisi? Ini kerana pihak takaful Kira peratus risiko untuk dapat balik penyakit itu tinggi dan mereka juga perlu cover kos rawatan

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...