Monday, December 19, 2016

Hibah Takaful

Tadi ada kawan mesej tanya tentang hibah takaful. Banyak lah aku jawab. Ni antara yang aku jawab. Mungkin boleh lah guna untuk ambil tahu juga kan.
***
Manfaat untuk kematian atau cacat kekal je. Kiranya kalau kita takde, waris kita tinggalkan dengan cash lah. Contoh RM350,000 ke, RM500,000 ke.
Cash hibah ni tak lalu faraidh tau. 100% kepada penama. Yang utamanya lebih kepada kita fikir apa kita tinggalkan untuk anak isteri kalau kita takde.
Ramai org melayu bila takde, anak-anak tinggal tak cukup belanja. Setahun dua ok lagi. Anak-anak nak sekolah belajar sampai universiti berbelas tahun lagi. Duit saving dengan rumah ke kalau ada kena pecahan faraidh. Sikit je sampai ke anak dgn isteri. Lagi-lagi kalau takde anak lelaki jadi stopper harta faraidh.
Isu sekarang ni RM66.6 billion duit orang melayu Islam dalam Amanah Raya tak selesai isu faraidh. Antaranya ahli waris ramai yang tak setuju.
Hibah ni kepentingan dia sebagai dana kecemasan. Ajal yang kita tak tahu bila tiba.
***
Tambahan untuk status ni.
Hujung sembang dekat whatsapp tu aku ada bagi saranan.
Aku cakap macam ni;
Sekarang kita kerja, kita ada pendapatan. Kita sara keluarga, kita bagi keluarga kebahagiaan. Kita gembira, isteri dengan anak-anak pun gembira. Ini waktu kita ada.
Andai esok kita tak ada, kegembiraan yang kita bina sama-sama tu kita tak nak kekalkan? Tanpa kita tinggalkan 'bekal' kewangan demi teruskan hidup. Selfish betul kita!
Waktu kita ada je nak bahagia. Bila kita tak ada, biar je macam tu! Tak patut betul.
kredit: Firdaus Mokhtar
mbk
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...