Thursday, December 1, 2016

Antara takaful dan komitmen

Takaful dibeli sebagai jaminan nak tanggung kerugian di masa hadapan. Dalam erti kata lain, sebagai persediaan awal KALAU JADI APA-APA

Memang benar sekarang anda ada komitmen tinggi. Namun pernahkah anda terfikir?

Sekarang masih sihat dan mampu bekerja pun anda dah mengeluh pasal komitmen banyak. Apatah lagi bila anda sudah sakit teruk, sudah hilang keupayaan nak bekerja. Komitmen semua tu hilang ke? Atau makin bertambah? 

Lepas sakit, hutang semua selesai ke? Anak bini tak perlu kasi makan dah ke? Dah keadaan takde income berterusan. Masih mampu tanggung lagi ke komitmen itu ini nanti?

Saya faham nak ambik takaful ni macam berat

Tapi percayalah cakap saya

Bila anda dah sakit teruk, dah hilang upaya, tiba tiba caruman takaful ni nampak murah je. Tetiba nak bayar 2x ganda pun sanggup asalkan dapat covered

Jadi, fikirlah masak masak

Gaji bulanan tu sapa akan ganti nanti? 

Cuba sebut nama namanya

Kalau takde, bukankah sudah jelas anda sangat sangat perlukan takaful ni, sebagai persediaan masa depan kalau jadi apa-apa?

Dibawah nie adalah surat perkongsian yang ikhlas dan pengakuan yang benar seorang kakitangan bank yang sesal kerana tak menyediakan plan ganti gaji. Dipetik dari FB Ainon Mohd
Surat eksekutif bank....
I'm mother of 4 sons. Working with a bank, suami pun bekerja di bank. Suami saya Asst. Branch Manager & saya sendiri Branch Operations Manager. Sebelum ini hidup dalam zon selesa, tidak merasa terdesak untuk berubah. Sehinggalah suami diserang stroke buat kali ke-3 pada last December. Sejak itu suami cuti sakit dengan gaji penuh. Yakin suami akan sembuh seperti sebelum ini, kami tetap sambil lewa dan tidak melakukan apa-apa persediaan untuk masa akan datang.
Suami diserang stroke sekali lagi pada May, kali ini agak teruk mungkin kerana terlalu tertekan bila mendapat surat Prolonged Illness dan setengah bulan gaji dipotong mulai Jun sehingga December 2015. Jika masih belum pulih dalam jangkamasa yang diberikan hanya medical benefits akan diberikan itupun hingga December 2016 after that, pandai-pandai sendiri la.
Mungkin terlalu kecewa dan terkejut suami kerana setelah berpuluh tahun berbakti, tiba-tiba disingkir dengan cara 'terhormat' menyebabkan suami longlai. Sejak May saya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji utk merawat suami.
Believe it or not, we do not have any saving. Despite both of us working with bank industry for years. Berkat terlalu lama 'bertelur' dalam comfortzone, yang cukup bulan check akaun gaji masuk. Kami memang langsung tidak bersedia untuk semua ini.
Puan RB

mbk
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...