Friday, October 4, 2013

Mohon penjelasan mengenai bill hospital (pay n claim) tak dapat seperti dijangka

Saya dapat e mail dari pengguna pru bsn takaful. Harap ia memberi manfaat buat semua

salam..puan..saya ida, saya mengambil pru bsn takaful utk anak saya..bulan 7 yg lalu dia dimasukkan ke hospital swasta kerana muntah akibat keracunan makanan,dia warded selama satu hari satu mlm..

bil hospital adalah rm 868..saya telah bayar guna duit saya kerana hosp tersebut bkn panel..saya sudah dapat elaun ward sebanyak rm 200.malangnya utk bil hospital saya hanya dapat rm 547.bila saya tanya agen..dia kata coz saya punya bil tak sampai seribu.sedangkan yg saya faham saya sepatutnya bayar 10% dari 868 sahaja.
Jawapan saya: 

Ok saya akan terangkan...

Seperti yang kita tahu ko takaful 10% customer kena bayar n 90% pihak takaful bayar kan. Akan tetapi kita ader syarat2 untuk 10% tue yaitu min 300 hingga max 1000 sahaja. 

Untuk kes pn nie:

Jumlah kos rawatan   : RM 868
Tolak ko takaful        : 10% dari RM 868 dikira RM86. Tapi memandangkan syarat2 ko takaful min 300 maka ditolak dengan RM300
admin fess+gov tax   : RM21 (pihak takaful tolak hospital admin fees                                     + government tax)

So kiraanya:-
(kos spital - ko takaful-(admin fess+gov tax))
RM 868    -  rm300        -rm21                         = rm547 

Sesaper nak bertanya dipersilakan.....

mardiyah79@gmail.com

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...