Takafulovers

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...

Thursday, May 31, 2012

Kenapa Orang Melayu Kurang Prihatin ttg Takaful dan Medical Card?

Salam semua,

Dapat topic setelah mengkodek dalam Cari Malay Forum mengenai Insurans Takaful. Kodek punyer kodek dapat topic yang cukup indah dan menarik nie. Saya ambik sikit penjelasan serba sedikit dari topic nie. nak baca yang selebihnya boleh pi layar di http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=277724&extra=&highlight=Takaful&page=2

Ok ini perbincangan yg menarik, jadi adalah tanggunjwb aku sebagai ejeninsuran utk menjelaskan (mengikut pendapat peribadi) apa yg kabur..Apa yg aku tau ni pun sbb masakursus b4 jd ejen..
Firstly about premium (ada co offer murah, ada juga co yg cekik darah)Contohnya: co A kata premium utk kita RM30 sebulan jek..co B katapremium dia RM150 sebulan. Then ko tanya ejen tu balik apa medicalcoverage nya? Sure medical coverage yg bernilai RM30 & bernilaiRM150 berbeza. Mcm kita beli kete Kancil RM30ribu dgn kete Honda RM150ribu mesti ada beza dr specifikasi betul tak? Kesimpulannya 'u pay the value that u get'..So...ini lah antara sebab pemegang polisi itu sendiri terasa tertipu, samadadi tipu oleh ejen itu sendiri atau tak ambil tau or tak baca langsungpun buku polisi. Sedangkan kita sendiri beli insuran kete pun, ada kdg2tak baca langsung pun policy tu.
Begini ringkasan step servis seorg ejen pd client nya:
1. Jumpa dan present tentang produk insuran pd client
2. Sekiranya bersetuju, sign borang dan ejen submit di opis
3. Setelah buku polisi siap, dan tugas ejen run-tru the policy book (menerangkan page by page) face2face dgn client
4. Sekiranya:
        - Client rasa policy tak menepati citarasa keperluannya, boleh cancel policy within 2 weeks & premium di kembalikan
        - Client berpuas hati, boleh teruskan mencarum 
5. Every 6 months, it's the ejen responsible to run-tru lg skali policy dgn client (mengingatkannya tentang medical coverage)
6. Kalau ada claim, hubungi ejen anda
7. Sekiranya tak puas hati samada dgn ejen atau syarikat insuran itu sendiri, kita ada hak utk buat report pada Bank Negara (sbb Bank Negara yg memantau sume ni)
Berkenaan dgn 30 hari atau 120 hari baru bole claim sesetengah penyakiteg. darah tinggi, kencing manis, gastrik - sbb apa penyakit2 mcm niafter 30 days baru bole claim? Tapi apsal lak denggi, food poisoningbole claim trus 24 jam?
Sbb co. insuran tak mau suatu penipuan/cheating berlaku. Biasanyapenyakit darah tinggi, kencing manis, gastik ni sume adalah penyakit ygbkn bole ada on the spot mcm denggi td..Penyakit ni kene dpt pengesahandr doctor dulu, dan biasanya ujian pengesahan akan mengambil masa. Sbbtu masa kita isi borang apply insuran jgn menipu. Kalau ada penyakitdeclare awal2. Dah ada penyakit then baru nak amik insuran, sorryla..tak ada lg insuran nak tanggung kita. Kalau ada pun, sume org sakitdah byk beli insuran dgn aku..silap2 co insuran pun bankrupt. Sama lamcm, kalau kete kita eksiden tanpa roadtax & insuran, pastu besokbaru nak buat..sorry la beb..tu menipu namanya..
Just bayangkan, kalau kita sendiri owner sesuatu co insuran, sudahtentu kita akan set regulation utk customer kita. Kita nak customerkita terjamin risiko nya, awak untung kerana kami jamin risikoawak..kami kenakan upah sewajarnyauntuk jenis perkhidmatan yg kami sediakan utk kemudahan awak..bukankami menzalimi awak..so win-win situation la..Lg pun, amik insuran bknutk buat untung duit, tapi utk protection..kalau kita ingat kita lgcerdik, co insuran lg cerdik, diorg pun ada lawyer, ada doctor sendiri..
Di sbb kan kemudahan protection yg di sediakan ni td, maka adalahsesetengah pemegang polisi yg menipu syarikat insuran or misused thebenefit..maka bermula lah restriction dlm polisi itu td.
Sekiranya lah, kita berisiko tinggi eg. obese atau dlm famili adakencing manis, mungkin syarikat insuran akan request kita  buat medicalcheck-up, dan bil ini sume di tanggung oleh syarikat. Bkn utkmenyusahkan kita, tapi kan lg bagus kesan penyakit lebih awal drpterlambat..

Knp  kdg2 pemegang polisi itu terasa tertipu? 
1. Kene tipu dgn ejen yg buat keje tak ikhlas
2. Pemegang polisi tak baca buku polisi
Adakah syarikat insuran menipu? 
Jika co insuran menipu, aku rasa takada la Prudential, Great Eastern, AIA or byk2 lg insuran (sedangkanmereka wujud lebih 100 thn lg). Tapi ejen insuran yg menipu ada! akutak nafikan..tapi korang jgn takut, kalau dia menipu ari ni..besok diadah tak lama lg la tu..
Kalau lah syarikat insuran tu menipu, agak2 korang ada tak doctor atau lawyer yg nak amik insuran??? Rata2 yg doctor clinic tu mostly ada..
akhir skali nasihat aku:
1. Jgn lah kita menipu
2. Ambil la insuran waktu kita muda & sehat (kerana caruman rendah & lebih menguntungkan dlm jangka masa pjg)
3. Dah ambil, BACA BUKU POLICY (tak paham, tanya!) Jgn buat anak main conteng2..
Sebelum ambil polisi, cuba kira2 protection yg apa kita mau..pastikan ianya memenuhi keperluan kita...
eg. Kalau aku mati la agaknye, brapa byk ek utang aku tinggal kan utk mak aku/bini aku/anak aku langsaikan..
Kalau dlm famili tu parents penah ade penyakit eg. kanser/jantung/kencing manis..tanya balik diri...Eh agak2 ek..brapa kos pembedahan kalau nak buat by-pass jantung/kos dialysis buah pinggang/kos ubat kanser or diabetic (sebab penyakit2 ni berisiko dan maybe related dgn kita, mcm kita ada sebidang tanah..suatu hari tentu kita akan agihkan part tanah2 ni pada anak kita betul tak? sama jg dgn penyakit td..it may runs in the family..)
Dari sini kita dah bole tau apa keperluan medical coverage kita. So jgn tersilap ambil polisi yg tak sepatutnya..Discuss lah dgn ejen awak, your needs & not ejen needs..so tat dia bole cadangkan polisi mengikut keperluan & budget kita..
Macam kita nak travel jauh2 balik kampung eg. KL ke Alor Star..kete kita mesti check, air radiator kene penuh..minyak itam mesti full..tayar spare kene ada angin cukup..etc...Takkan kita nak jln jauh kat hiway, gamble isi minyak takat RM5 kot..Pastu blame petrol station..tak adil la cam tuu..
Memang kdg2 ejen tu terlalu mendesak utk clientnya..
Ada 2 kemungkinan:
1. Ejen tu nak close-sale sbb keperluan komisen-nya ATAU
2. Ejen tu nak close-sale sbb utk memenuhi keperluan kawan/client dia
Kalau ejen tu berjaya close-sale utk keperluan komisen..maka samaada ko untung n ejen untung atau dia untung n ko rugi..depends on polisi yg ko amik..maka ko la yg akan buat decision utk masa dpn ko..
Tapi kalau ejen tu berjaya close-sale utk memenuhi keperluan ko..maka dua-dua akan untung! In fact ko untung lebih drp untung ejen!!!
Ko percaya tak, dlm hidup..apa yg berlaku ke atas kita, 10% di sbb kan oleh pengaruh luar persekitaran..dan 90% adalah di sbb kan oleh decision kita sendiri..
eg.  ko naik kete kat hiway..ko bwk slow, tetiba org blakang bawak laju sondol kete kita...maybe 10% je yg berlaku. ko naik kete kat hiway..ko decide whether ko nak bawak laju atau slow..kalau ko bwk laju..next destination either ko slamat or ko kene saman..so 90% yg jd ni sume kita yg decide
Sama gak kat sini, kalau ejen tu betul2 ikhlas..dia memang nak tolong ko..memang dia akan desak ko cara hikmah Sbb mende ni sendiri penah terjd pada kawan aku 2 thn lepas..Dia ejen insuran co A..Dia meninggal eksiden selepas tolong client dia admit hospital..Masa tu dia on the way utk submit lebih 30 polisi pada customer dia yg lain..Masa tu aku ingat lg waris family dia dapat almost 1/2 milion..(bkn nak kasi family dia kaya, tapi skurang2nya terbela)
So masa tu, aku terpikir..kalau aku jumpa client..n tak close, ada 2 kemungkinan..sama-ada aku ada lg atau client aku..kalau aku tak ada, skurang2nya keluarga aku terbela..tp kalau kawan aku ni tak amik, aku belom tau bgaimana dgn keluarga dia...
Credit to: Cari (Jenglut)

No comments: