Friday, March 30, 2012

Medical Card Satu Pembaziran Untuk Pekerja?

Nak share blog ditulis oleh ejen insurans. Moga boleh diambil iktibar dan pedoman di hari Jumaat ini....


“Saya seorang pekerja, kenapa saya perlukan Medical Card sedangkan majikan saya menanggung kos perubatan dan rawatan di Hospital? Kenapa saya perlu bazirkan wang saya untuk invest dalam medical card dari sekarang? Saya akan ambil medical card apabila saya dah pencen nanti”

Ok, itulah biasanya persoalan yang diungkapkan oleh seorang pekerja yang telah diberi kemudahan oleh Majikan mereka untuk rawatan perubatan hospital. Namun begitu, saya ingin ajukan soalan ini untuk pekerja-pekerja yang berpandangan mereka tidak perlukan medical card kerana benefits yang sama telah diberikan oleh majikan:

Adakah Majikan akan menanggung kos rawatan perubatan sehingga anda meninggal dunia?
Adakah anda pasti tidak akan bertukar kerja atau berhijrah ke Syarikat lain yang mungkin tidak akan menyediakan benefits yang sama?
Adakah anda yakin Syarikat akan terus mengekalkan polisi faedah yang sama, atau syarikat mungkin akan mengurangkan in-kind benefits semasa cost-cutting operating cost?
Bagaimana sekiranya anda terpaksa di medical board out semasa bekerja, adakah syarikat akan menanggung kos perubatan selepas anda ditamatkan perkhidmatan?
Adakah anda yakin akan kekal sihat selepas umur persaraan nanti bagi melayakkan anda mengambil medical card?

Ini adalah antara persoalan yang perlu dijawab secara jujur oleh pekerja dalam menentukan samada medical card adalah satu keperluan atau pembaziran untuk anda. Mungkin sekarang ini anda belum nampak lagi kegunaan medical card, dan anda hanya sedar akan manfaat medical card apabila ditimpa sakit atau kecelekaan. Malangnya sewaktu saat tersebut, tiada lagi syarikat takaful atau insurans yang akan menerima permohonan anda untuk mendapatkan medical card.

Medical card hanya boleh diperolehi semasa anda sihat dan bukannya apabila anda ditimpa sakit. Jadi, sekiranya anda memasang niat untuk memiliki medical card selepas umur persaraan, adakah anda pasti sewaktu umur tersebut, anda tidak mempunyai apa-apa penyakit,even kalau tak ada penyakit sekalipun, kos untuk memiliki Medical Card di usia matang atau emas..bukan dua tiga kali ganda..tapi berkali-kali ganda mahalnya!!! Sanggupkah anda menggunakan wang KWSP untuk membiayai kos perubatan selepas persaraan, sedangkan simpanan KWSP sepatutnya digunakan untuk menampung perbelanjaan kehidupan selepas bersara.

Sebelum saya mengakhiri entri posting ini, saya ingin merujuk kepada laporan Berita Harian, Kes Sebenar, seorang pekerja Swasta menggunakan Medical Card yang ditanggung oleh Majikan, limit hanya RM15,000, dan selebihnya beliau terpaksa menanggung kos perubatan tersebut.


So, Morals of story , rancanglah kewangan anda hari ini. Memiliki medical card bukanlah sesuatu pembaziran kerana dengan Medical Card PruBSN Takaful, anda boleh dapatkan manfaat perlindungan+ simpanan+kos perubatan dengan harga yang amat berpatutan.

Hubungi saya untuk mendapatkan quotation  Medical Card PruBSN Takaful sekarang juga.

Mardiyah Kamarudin
019-2853910
mardiyah79@gmail.com


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...