Friday, November 2, 2018

Sijil terAKHIR


إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

1. Pernah menemani teman menguruskan dokumen berkenaan kematian.

2. Bila sudah memaklumkan pihak JPN, pihak JPN akan potong sikit tepi sebelah kanan kad pengenalan arwah. Saya akui, Saya ada merasakan sentapan sampai ke hati. Naik bulu roma saya. Bermula saat itu, segala urusan akan disekat. Urusan apa yang disekat? Urusan bank. Pasangan tak boleh keluarkan duit kerna akaun bank sudah disekat. Kredit kad tak boleh pakai kerna akaun sudah disekat.

3. Kalau memerlukan duit mudah cair, kemungkinan boleh dapat dari tabungan khairat kematian, gadai barang kemas di Ar-Rahnu atau melalui #tabungtakaful.

4. Selepas JPN sudah update sistem status kepada "deceased" (kematian), sijil kematian dikeluarkan.

5. Dalam gambar nie, sijil kematian milik seorang muallaf.  Allahyarhamah meninggal kerana kanser. Selama ini, suaminya tak tahu isterinya ada penyakit. Warded 5 hari, si isteri dipanggil Illahi.

6. Suami arwah ada mencarum takaful untuk isteri. Kesedaran timbul setelah diceramahkan oleh boss nya

7. Jika isterinya tiada hutang, suaminya boleh gunakan duit pampasan #tabungtakaful sebagai infaq (sedekah) agar pahala sentiasa mengalir hingga akhir zaman, juga boleh buat #tabungpendidikan pada anaknya. Memang benar, nyawa dan kasih sayang tak boleh ditukar ganti dengan wang. Tapi, dengan #tabungtakaful boleh meringankan beban masalah kewangan keluarga.

8. Kes nie bukan milik saya. Tapi milik kawan saya, juga seorang ejen. Dan kes ini adalah tuntutan kematian yang pertama dia uruskan.

9. Moga urusan kawan saya dipermudahkan untuk buat tuntutan kematian.

Mohon doa dan sedekah kan Al Fatihah untuk arwah. Moga roh arwah bersama dengan orang mukmin.

#cpmbk
0192853910

Salam Jumaat yang penuh keberkatan


No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...