Wednesday, October 8, 2014

Insurans bukan untuk bergaya

Saya petik pesanan  di Facebook.....

Hari ini ramai dari kita memiliki insuran/takaful. Polisi yang kita ambil sebab kita faham atau kita ditakutkan oleh agen insuran.
Perinsip asas insuran adalah untuk perlindungan dan BUKAN PELABURAN.
Semakin banyak polisi yang anda ambil, semakin banyak ia sedut wang anda.
Tujuan asas insuran adalah untuk melindungi dari kerugian kewangan yang besar.
Anda tidak harus mengambil insuran untuk melindungi perkara yang rendah nilainya seperti Perlindungan cermin kenderaan, Waranti komputer riba anda, Elaun harian hospital, rim tayar kereta, bebola kristal lampu anda, sofa Italy buatan Jinjang dan amah yang lari dari rumah.
Semakin banyak polisi yang anda lindungi semakin tinggi premium yang sedang menanti. 
Kesimpulannya ambil insuran untuk melindungi risiko kewangan yang besar seperti rumah, kenderaan dan pembedahan kesihatan sahaja. 
Semakin banyak kita bayar, semakin kaya syarikat mereka.
Wallahu A'llam
 Azizul Azli Ahmad's status.


Notakakikudibibirmu: Tengok balik pd keperluan dan kemampuan. Mcm org beli kereta, tujuan utk mudah bergerak. Mungkin ulang alik balik keja. Tapi bg yg kemampuan lebih, diorg akan amek merceds atau bmw...benda sama ja dgn kancil 660. 

Begitu juga dgn insurans, amek ikut keperluan. Tp klu ada kemampuan lebih,amek la yg bg manfaat lebih. Pelaburan dlm insurans tetap xleh lwn instrumnt pelaburan lain. Cuma boleh bg twrn & manfaat yg lebih baik dr insurans yg rendah premium.

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...