Friday, September 30, 2016

Hibah melalui pampasan takaful.

Salam Jumaat,


Saya sekarang sedang create awareness berkenaan dengan Hibah Takaful. Saya target 100 orang untuk menolong adanya Hibah Takaful. Sudah ada beberapa artikel berkenaan dengan hibah yang boleh kalian baca didalam belog nie. 

Kenapa beria-ria nak create awareness berkenaan dengan Hibah Takaful? Medikal kad tak penting ker? Bukan medikal kad tak penting. Pattern sudah berubah. Berubak macam mana tue? Dulu, ramai orang...sakit....then dapatkan rawatan, then meninggal dunia. Tapi sekarang...ramai yg sakit tak sempat buat rawatan dah meninggal dunia. So, keutamaan ambil life coverage skrg ni lebih dari ambil medical card...

Menurut Suratkhabar  The Star bertarikh 29.09.2016, menyatakan setiap 15 minit, ada rakyat Malaysia akan meninggal akibat penyakit Jantung. Tak sempat buat rawatan. Ramai yang tak sedar mereka menghidap Sakit Jantung. Sebab itu ia juga dikenali sebagai pembunuh senyap.  Jika berlaku meninggal secara mengejut, apa yang kita tinggalkan harta untuk keluarga?

Pampasan takaful?


+ Dewasa ini, ramai yang memiliki takaful hayat. Mati, waris menerima pampasan yang ditabaru'kan.
+ 2 isu sama ada pencarum menghibahkan atau membuat penamaan atau membuat keduanya sekali.
+ Ambil contoh hutang.
+ Jika pencarum menamakan isterinya, maka setelah mati, duit pampasan tersebut perlu dibelanjakan badal haji (jika belum haji), fidyah atau hutang atas orang lain kemudian barulah diagihkan.
+ Jika pencarum menghibahkan kepada isteri, maka segala hutang perlu dibayar menggunakan aset lain. Isteri boleh ambil terus pampasan yang diterima.
+ Jika isteri yang menerima hibah tersebut ingin membayar hutang, ia tidak menjadi kesalahan.
+ Jika kita ada aset-aset lain, uruskan dan siapkan agar waris tidak dibebani dengan harta-harta yang ditinggalkan.

kredit: FB Mohamed Akmal Mohamed

mbk
perunding takaful
0192853910
akupenjualinsurans.blogspot.com

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...