Thursday, July 28, 2016

Personal Insurans (medikal kad) cover tak kos rawatan di Luar Negara?

Banyak kes tetiba jatuh sakit macam stroke, accident dan tetiba lahir anak pramatang semasa melancong ke Luar negara. Kes terbaru seorang Ayah terkena stroke di Lapangan Terbang ketika ingin menghadiri graduasi anak di UK.

Dengan tiba-tiba diri sendiri dan rakan taulan menanyakan soalan ini: Medikal kad yang aku ada nie, cover tak semasa aku di Luar Negara? Maksudnya medikal kad nie boleh diguna pakai tak ketika di Luar Negara? Jawapannya: TIDAK BOLEH DIGUNA PAKAI ketika di Luar Negara. Apa yang boleh buat, tuntutan secara reimbursement (pay and claim) semasa pulang di Tanah air yang tercinta. Medikal kad yang di beli di Malaysia , hanya boleh diguna di Jajahan takluk kerajaan Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak sahaja. 

Sesampai di Malaysia, sebarang tuntutan yang melibatkan kos rawatan hospital boleh di buat dan dibayar dengan duit RM. Syarat dan terma untuk buat tuntutan selepas discharge dari Hospital di Luar Negara:-

1. Mestilah ada di Luar Negara selama 90 hari sahaja. Bukti boleh dilihat melalui chop Kastam (passport) dan belian tiket.

2. Laporan Perubatan dari Dr yang merawat dan laporan yang berkaitan dengannya.

3. Itemised bills dan resit (Original)

4. Lab report (Jika ada)

5. Laporan x-Ray, MRI, Ct Scan etc...

Kos logistik yang melibatkan kos pembawaan balik pesakit adalah ditanggung oleh keluarga pesakit. Pihak Syarikat Takaful hanya "cover" kos rawatan di hospital sahaja. Jika berlaku kematian, pihak Takaful akan cover kos logistik pembawaan balik jenazah, 2 tiket flight return. Kos pembawaan balik jenazah jatuh pada manfaat "Repatriation". 

Maksud Repatriation:-

verb (used with object)repatriated, repatriating.
1.
to bring or send back (a person, especially a prisoner of war, a refugee,etc.) to his or her country or land of citizenship.
2.
(of profits or other assets) to send back to one's own country.

verb (used without object)repatriated, repatriating.
3.
to return to one's own country:
to repatriate after 20 years abroad.
Oleh itu saudara sekalian, sya nasihatkan dan galakkan ambil Travel Insurance yang cover kos rawatan semasa di Luar Negara termasuk kos pembawaan balik jika berlaku kecederaan atau sakit atau kematian untuk meringankan beban kewangan keluarga. Banyak Travel Insurans yang ditawarkan di luar sana. Kalau yang Insurans Penerbangan hanya melibatkan kematian, refund jika berlaku kelewatan penerbangan dan kehilangan bagasi. 

mbk
perunding takaful
0192853910

No comments:

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...