Friday, September 19, 2014

Kejamnya BANK dan Bahayanya Riba

Kisah nie menjadi pedoman untuk semua, Salam Jumaat semua. Saya petik dari facebook. Mohon baca dengan hati yg tenang dan aman.


Kisah Saya di AmBank
01. Credit Department AmBank
--------------------------------------------------------
Harini saya ke AmBank, sebab dah 2 hari berturut-turut credit depertment AmBank call mintak jelaskan tunggakan. Bila saya tanya berapa yang perlu saya bayar AmBank cakap RM4,548.00. Aduh macam nak terpengsan dengar sebab ingatkan hanya tunggakan sebulan. Rumah saya ni saya sewakan pada penyewa dan saya bagi no akaun bank untuk penyewa terus masukkan setiap bulan. Rupanya penyewa dah tak bayar 2 bulan dan nak masuk 3 bulan. Lewat bayar ni rupanya dah biasa berlaku cuma kali ini sahaja tunggakan nak masuk 3 bulan jadi bank terus call saya.
Bila saya tanya Credit Department AmBank 'kenapa mahal sangat', diaorang kata "ini disebabkan interest yang meningkat, pertama disebabkan Bank Negara dah naikkan BLR dan kedua payment selalu lewat". Jadi untuk turunkan interest saya kena bayar semua payment tertunggak dan isi borang memohon turunkan interest. Untuk selesaikan masalah ni saya call penyewa dan saya bawak penyewa pegi sekali ke AmBank di jalan Yap Kwan Seng (YKS)
02. Di AmBank Jalan Yap Kwan Seng
--------------------------------------------------------
Saya ke kaunter bayaran di 1st foor dan beritahu saya nak mintak turunkan interest sebab interest asal sekitar 1.5% sahaja tapi sekarang AmBank dah naikkan ke 9.35%, ini bermakna saya kena bayar RM1,145++ setiap bulan dan sekarang dah kena bayar RM1,876++ setiap bulan, beza dalam RM700 sebulan akibat kenaikan interest. Kaunter beritahu saya kena buat full payment dahulu lepastu terus ke tingkat 3 untuk pengurangan. Saya terus ke tingkat 3 untuk dapatkan penjelasan sebelum saya buat pembayaran penuh.
03. Di Tingkat 3 AmBank YKS
--------------------------------------------------------
Lepas dapat nombor, saya masuk bilik 9 jumpa officer yang incharge dan beritahu situasi saya. Officer tu cakap saya hanya boleh buat permohonan pengurangan interest selepas 6 bulan dari tarikh penyelesaian baki tertangguh, bila saya nak mintak isi borang office tu cakap "tak perlu@boleh, encik hanya boleh isi borang lepas buat steady payment untuk 6 bulan iaitu sebanyak RM1,876.00 sebulan dan untuk selama 6 bulan", maksudnya en.boleh datang balik isi borang pada 7/3/2015 untuk permohonan pengurangan interest dari 9.35 kepada 7.35 dan itupun ikut budi bicara bank/belum tentu lulus". "Tarikh tu effektif sesudah en.buat pembayaran semua yang tertunggak sebanyak RM4,548.52." "Kalau encik bayar hari ini bermakna 6 bulan dari tarik hari ini baru encik datang balik."
Saya terdiam sekejap, kejamnya AmBank ni, saya datang ke bank untuk berbincang supaya bank boleh bantu saya dan mudahkan saya supaya saya boleh bayar, tapi nampaknya bank memang suka saya tersangkut tak boleh bayar, waktu ni terasa macam masuk perangkap bank.
04. Di Tingkat 1 AmBank YKS
--------------------------------------------------------
Saya tanya kaunter berapa amount pending, officer tu cakap RM4,548.52. Saya beritahu saya nak buat full payment RM4,548.52. Lepas bayar saya terus ke AKPK di Maju Junction tingkat 8, dengan harapan AKPK boleh bantu saya selesaikan masalah dan berunding dengan pihak bank. Officer di AKPK beritahu kes saya ni tidak boleh di rujuk di AKPK sebab AKPK hanya bantu masalah 'Personal Loan' dan 'Credit Card', saya ni dah masuk dalam kategori 'investment' sebab saya sewakan rumah tu. Antara pilihan lain AKPK suruh saya pergi ke BankNegara dan berurusan di LINK, dan saya diberitahu Bank Negara hanya terima complaint. Masa turun dari AKPK saya terfikir untuk cuba sekali lagi ke AmBank dan naik semula ke kaunter 3 dan jumpa dengan pegawai yang lain.
05. Di Tingkat 3 AmBank Kali ke2
--------------------------------------------------------
Kali ni saya dapat masuk bilik 8, berjumpa dengan officer (en.Saiful). Saya ceritakan balik usaha saya untuk bayar bank installment dan saya tunjukkan payment slip yang saya dah buat di kaunter tingkat 1. En.saiful beritahu saya boleh isi borang dah dia akan submitkan tapi dia tak janji boleh ke tak boleh dapat pengurangan.
Apapun menurut en.saiful bank akan beri jawapan didalam tempoh 14 hari bekerja. Dalam hati saya terasa lega sikit, sekurang-kurangnya diaorang cuba usahakan dan dalam masa yang sama saya terfikir inilah bezanya bila berurusan dengan staff melayu dan bukan melayu. Di bilik 9 saya berurusan dengan bukan melayu. Hati mula prajudis bila dengan jelas seorang nampak macam nak menolong dan seorang lain berlagak macam bank tu dia yang punya. (bangsa officer dibilik 9 dirahsiakan sebab bukan tujuan nak salahkan bangsa lain).
Saya tanya lagi pada en.saiful ini sahajakan bayaran yang perlu saya buat? en.saiful kata ada lagi bayaran insuran kebakaran RM184.22 dan charge interest late panelty (LPI) sebanyak RM47.00. Saya sekali lagi jadi terkejut sebab tadi di tingkat 1 kaunter 16 kata saya hanya perlu bayar RMRM4,548.52. dan sekarang bila naik ke tingkat 3 ada lain bayaran yang kena bayar. Saya difahamkan bayaran insuran tak kena interest kalau lewat tapi LPI kena interest. Sekali lagi saya rasa AmBank ni mengianya saya, nasiblah saya tanya semula pada en.saiful kalau tak naik lagi interest dan saya pun tak tahu. Jadi sepanjang hidup saya asyik membayar interest dan bukannya pokok pinjaman.
Saya tanya semua pada office bank tu berapa baki pinjaman keseluruhan yang saya kena bayar. Officer bank tu cakap RM222,585.19. Saya sekali lagi jadi terkejut badak sebab pasa asal loan yang saya buat adalah RM207, 992.00 dan saya dah buat pembayaran dari tahun 2010, maksudnya dah 4 tahun saya bayar dan jumlah loan semakin meningkat dan bukannya semakin berkurang. Inilah zalimnya sistem interest, patutlah islam haramkan interest@riba. Riba ni memang menindas dan paling buruk kita tak dijelaskan tentang penalty dan kadar interest bila lambat bayar walaupun kita bayar.
06. Di Tingkat 1 AmBank YKS
--------------------------------------------------------
Kali ni saya ke kaunter 7, bayar RM230.79 baki LPI dan insuran kebakaran. Saya tanya juga tadi kenapa tak beritahu ada lagi yang tertunggak. Officer tu cakap dia hanya tengok bab bayaran bulanan tertunggak sahaja. Saya rasa kalau macam ni bukan saya sahaja, tentu ramai lagi yang terainaya dengan kes seperti saya. Bank hanya tahu call mintak bayar ansuran bulanan dan tak beritahu berapa perlu bayar termasuk interest. Jadi apa yang berlaku kita hanya akan bayar mengikut amout installment asal seperti yang kita tahu dan bukannya termasuk denda dan interest. Akhirnya interest terus meningkat dan bila kita komplain bank cakap ni pasal kadang-kadang sistem bertukar.
Saya bayar semua payment yang tertunggak termasuk semua interest dan bincang dengan penyewa supaya bayaran interest RM700 tu kami tanggung bersama. Dia bayar setengah dan saya bayar setengah. Jadi dari dia bayar sewa RM1050 sekarng dah jadi RM1500 sebulan. Apapun penyewa bersetuju sebab semua ni disebabkan dari sikap lambat bayar dia. Walaupun penyewa rumah saya seorang berbangsa India tetapi dia adalah penyewa yang baik dan bertanggungjawab. cuma dia ada masalah nak collect hutang dari client dia dan akhirnya dia lambat bayar sewa rumah.
Semua ini tak berakhir disini, saya akan tunggu 14 hari nak tengok AmBank Jawab Apa. Lepas dari tarikh ni kalau jawapannya tidak memuaskan saya akan ke Bank Negara untuk buat komplain dan tindakan-tindakan yang sepatutnya bagi menyedarkan sahabat-sahabat dan rakan-rakan yang lain di media sosial  tentang bahayanya berhutang dengan bank dan bahayanya riba.
Moral:
01. AKPK menyediakan perkhidmatan kaunseling percuma tetapi hanya untuk menyelesaikan masalah pinjaman Personal Loan dan Credit Card. Kalau kes 'investment' seperti rumah sewa AKPK adalah diluar bidangkuasa AKPK.
02. Bila sewakan rumah pastikan tidak suruh penyewa bayar terus ke bank sebab bila penyewa lewat bayar dan interest naik kita tak akan tahu sehinggalah keadaan jadi diluar kawalan. Dan penyewa hanya bayar sewa bulanan tetapi tak bayar interest yang dikenakan bank.
03. Bank memang suka kita tak mampu bayar supaya interest dapat dinaikan dan akhirnya kita hanya bayar interest dan bukannya pokok@prinsipal pinjaman. Sistem 'interest'@riba ni memang kejap, patutla islam haramkan riba. Akhirnya hutang semakin meningkat dan bukannya menurun walaupun kita bayar bank. Pendeknya Riba=Israel 
04. Mulanya terasa pegawai dibilik 9 agak racist, tapi saya damaikan hati dengan menggangap ini bukan sebab racist tapi sikap individu tersebut. Rasanya tak adil sebab nila setitik rosak susu sebelanga.
Nota: Ayat paling panjang dalam Al-Quran ialah dari surah Al-Baqarah 282 tentang hutang. Panjang lebar Allah cerita tentang hutang. Jadi jangan ambil mudah tentang hutang. Kita perlu ambil berat tentang hutang dari segi membayar hutang dan juga status hutang kita.
credit: https://www.facebook.com/megatzainurulanuar

1 comment:

siti hazreen said...

Saya baca pun pening, apatah lagi org yang menanggung ye tak? Saya pernah ke bank ini untuk urusan pinjaman rumah dan saya tidak gemar suasana dalam bank ni huhu

Featured Post

kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye

Salam, kalau sesapa nak quotation boleh bagi details ye. Takaful bukanlah jaminan kesihatan, tapi mengelakkan kita mnggunakan simpanan untu...